چرا ما هر جمعه سوره کهف را می‌خوانیم؟؟!

چرا ما هر جمعه سوره کهف را می‌خوانیم؟؟! سوره کهف شامل: ۴ داستان ۴ فتنه ۴ کشتی نجات

(۱) اصحاب کهف=فتنه دین
قصه جوان‌های مؤمنی که در سرزمین کفر زندگی می‌کردند و قصد فرار و هجرت با دین توحیدی خود را داشتند. وقتیکه بین آنها و قومشان؛ درگیری ایجاد شد. پس خداوند با رحمت خود آنها را نجات داد؛ غار و حمایت آفتاب؛ وقتی بیدار شدند دیدند تمام روستا بصورت کامل مؤمن شده‌اند.
ساحل نجات در آن؛ دوستی با صالحان است

(۲)‌مالک دو باغ=فتنه مال و فرزند
داستان مردی که خداوند به او نعمتی داد. پس فراموش کرد و نعمت خداوند را حقیر دانست و طغیان و سرکشی نمود و بر اصول ایمان تعدی کرد و شروع به شک و تردید در زوال نعمت کرد و شکر نعمت بجا نیاورد، بر خلاف نصیحت دوستش باعث هلاک کشت و محصول گردید. ندامت و پشیمانی در لحظه‌ای که سودی ندارد!!
ساحل نجات در آن؛ معرفت حقیقت دنیا است.

(۳) موسی و خضر=فتنه علم
آن هنگامیکه از حضرت موسی علیه السلام سؤال شد که چه کسی از اهل زمین دانا و اعلم‌تر است پس فرمود: من، پس خداوند به او وحی نمود که شخصی است که از تو اعلم‌تر (در این علم) است. پس موسی سفر نمود تا از او بیاموزد که حکمت خداوند گاهی پوشیده می‌گردد ولی مدبر آن حکیم است. مثال…السفینه…الغلام
ساحل نجات آن تواضع است

(۴) ذی القرنین=فتنه قدرت و حاکمیت
داستان پادشاه بزرگی که تمام علم و قدرت و شوکت را در خود جمع نمود و در زمین سیر و حرکت کرد تا به مردم خدمت کند و خیر و نیکی برساند. و بر ماجرای یأجوج و مأجوج با ساخت سد عظیم و خلل ناپذبر فایق آید و توانست از نیروهایی استفاده کند برای مردی که هیچ سخنی را نمی‌فهمیدند!!
کشتی و ساحل نجات آن؛ اخلاص است.

کشتی نجات…..

دوستی با صالحان: «وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاهِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا» الکهف۲۸

معرفت حقیقت دنیا: «وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا کَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِیمًا تَذْرُوهُ الرِّیَاحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ مُّقْتَدِرًا» الکهف۴۵

تواضع: «قَالَ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِی لَکَ أَمْرًا» الکهف ۶۹

اخلاص: «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ أَحَدًا» الکهف ۱۱۰

راز درون سوره کهف را شناختید که باید روز جمعه خوانده شود و اثر پیشگیری آن در فتنه‌های دنیا و مصون ماندن از مسیح دجال!! هرگاه که روز جمعه بیاید به یاد دوستانم افتادم که برایشان دعا نمایم:

بارالها؛ از آنها تمام بلاها را دورگردان و منزلت آنها را در زمین و آسمان افزون گردان و قدرتی در دین عطا نما و ابراز حق با حالتی نرم و متواضعانه و در سختی‌های روزگار آنها را صابر و بردبار قرار بده و در حالت افزونی نعمت شکرگذار… و هر جمعه بسوی کهف رهایی بخش.

و درود و صلوات بر محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم، و شفای تمام بیماران ما و بیماران مسلمانان و رحمت خداوند بر مردگان ما و مردگان مسلمین… آمین یا رب العالمین.

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …