وحی جبریل علیه السلام به پیامبر ما صلی الله علیه و سلم

  • رسول الله صلی الله علیه وسلم او را بر شکلی که خلق شده دیده است و این امر تنها دو بار اتفاق افتاد که بیان آن قبلاً گذشت.
  • او وحی را به مانند صدای زنگ می‌آورد هنگامی که رسول الله صلی الله علیه وسلم آن را کاملاً فرا می‌گرفت این کیفیت خاتمه می‌یافت.
  • جبریل در شکل مردی پیش او می‌آمد او را مورد خطاب قرار داد چنانکه در حدیث جبریل که قبلاً بحث شد از رسول الله صلی الله علیه وسلم در مورد مراتب دین سؤال نمود.

پیامبر صلی الله علیه و سلم دو حالت اخیر را در جواب سؤال حارث بن هشام که از او در آن مورد پرسید، خبر داده است. رسول الله صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَحْیَانًا یَأْتِینِی مِثْلَ صَلْصَلَهِ الْجَرَسِ وَهُوَ أَشَدُّهُ عَلَیَّ فَیُفْصَمُ عَنِّی وَقَدْ وَعَیْتُ عَنْهُ مَا قَالَ وَأَحْیَانًا یَتَمَثَّلُ لِی الْمَلَکُ رَجُلًا فَیُکَلِّمُنِی فَأَعِی مَا یَقُولُ»[۱] «رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمود: «گاهی به من وحی می‌شود مثل اینکه زنگی را به صدا در آورده اند؛ این حالت سخت‌ترین نوع وحی بر من است. آنگاه از من جدا می‌شود درحالیکه آنچه گفته فرا گرفته‌ام. گاهی هم ملائکه وحی، بصورت انسانی می‏آید و با من سخن می‌گوید و من گفته‌هایش را حفظ می‌کنم».

 

[۱] صحیح البخاری برقم (۲)، ومسلم برقم (۲۳۳۳).

 

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …