زکات | خمس |
۱- نسبت آن: ۱/۴۰ یا ۲٫۵/۱۰۰ یا ۲۵/۱۰۰۰ | نسبت آن: ۱/۵ یا ۲۰/۱۰۰ یا ۲۰۰/۱۰۰۰ |
۲- باید مال به حد نصاب رسیده باشد
۳- شرط است که یک سال بر دارایی گذشته باشد. ۴- در انواع مشخصی از اموال واجب است.
۵- فقط بر ثروتمندان واجب است.
۶- به هشت گروه داده میشود.
۷- برای رفع نیازهای همه امت مشروع شده است. ۸- کسی جز نیازمند مستحق زکات نیست. ۹- در دهها آیه قرآن ذکر شده است.
۱۰- به آن اهمیت داده نمیشود و از آن یادی نمیشود با وجود آن که خداوند بر آن تاکید کرده است. |
۲- نصاب شرط نیست به جز در گنج و معدن.
۳- گذشتن سال شرط نیست.
۴- در همه اموال و داراییها حتی در هدایا و مسکن و لوازم خانگی واجب است. ۵- بر درآمد ثروتمندان و فقرا واجب است. ۶- فقط به یک گروه داده میشود که فقها یا سادات هستند. ۷- فقط مخصوص یک قشر است که قشر فقها یا سادات میباشد. ۸- به فقیه یا (سید) داده میشود چه نیازمند باشد چه نیازمند نباشد. ۹- ذکر آن به هیچ وجه در قرآن نیامده است به جز خمس اموالی که در جنگ با کفار به غنیمت گرفته میشوند. ۱۰- به شدت بر آن تاکید میشود با اینکه خداوند آن را ذکر نکرده است. |
برای آن که مقایسه بیشتر روشن شود باید در نظر داشت که زکات مال بسیار کمتر از خمسی است که در آن واجب میشود، و علت آن اسبابی است که در بند (۲-۶) جدول گذشته بیان شدند، بنابراین درست نیست که بگوییم خمس هشت برابر زکات است چون خمس ۲۰% است که هشت برابر ۵/۲% میباشد بلکه خمس دهها برابر زکات است.
در مثالی که در صفحات گذشته در بحث ( مثالی که مقایسه را بیشتر روشن مىکند) روشن شد که خمس در یک مال ممکن است هشتاد برابر زکات آن باشد!! بلکه گاهی به هزار برابر هم میرسد!!!.