سبب نزول آیه(خمس):

سوره انفال که در آن آیه خمس ذکر شده این سوره را خداوند به دنبال جنگ بدر نازل کرد آن جنگ بزرگ و سرنوشت‏سازی که خداوند آن را روز جدایی کفر و ایمان نامیده است، و خداوند درس‏ها و پندهایی که در این جنگ نهفته بود را بیان داشت و مسلمین را امر و نهی نمود و احکامی را بیان کرد، از آن جمله به آنها آموخت که چگونه غنیمت‏هایی را که از مشرکان به دست آورده‏اند تقسیم کنند، بنابراین این سوره را نازل کرد و آن را سوره انفال (اموال به غنیمت گرفته شده) نامید و در آغاز آن بیان کرد که مؤمنان درباره غنیمت آن و کیفیت تقسیم آن از تو می‏پرسند، و فرمود: ﴿یَسۡ‍َٔلُونَکَ عَنِ ٱلۡأَنفَالِۖ قُلِ ٱلۡأَنفَالُ لِلَّهِ وَٱلرَّسُولِ﴾ [الأنفال: ۱].

سپس اوصاف مومنان حقیقی را بیان کرد و آنگاه به بیان وقایع جنگ از قبیل حرکت پیامبر از خانه‏اش تا ورودش به میدان جنگ و صحنه‏هایی از کارزار پرداخت، و نیز با اشاره به فرو فرستادن ملائکه و پیروزی مؤمنان و شکست کافران، مومنان را به آمادگی سفارش کرد. و حکم اسیران و فدیه گرفتن از آنها و دعوت دادنشان به اسلام را متذکر شد، و در پایان سوره باز صفت مؤمنان حقیقی را بیان کرد و فرمود: ﴿وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ وَٱلَّذِینَ ءَاوَواْ وَّنَصَرُوٓاْ﴾ [الأنفال: ۷۴]. «و آنها که ایمان آوردند و هجرت نمودند و در راه خدا جهاد کردند، و آنها که پناه دادند و یارى نمودند».

و تقریباً در وسط سوره حکم تقسیم غنیمت و گروههایی که غنیمت به آنها تعلق می‏گیرد را بیان کرد و فرمود: ﴿وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّمَا غَنِمۡتُم مِّن شَیۡءٖ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُۥ…﴾ [الأنفال: ۴۱].

پس درآمدها به این موضوع که آیه از آن سخن می‌گوید چه ربطی دارند تا خمس آن پرداخت شود؟!.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …