مفهوم اصطلاحی سنّت:
اگر لفظ سنّت در شریعت اطلاق شود، یعنی آنچه پیامبر rدستور داده یا نهی نموده و با گفتار یا رفتار خویش تأیید و اجرا کرده است.
به همین سبب، در دلایل شرعی گفته میشود: کتاب و سنّت؛ یعنی قرآن کریم و حدیث شریف نبوی.
با وجود این، از دیدگاه عالمان شریعت، مفهوم سنّت با توجّه به اختلاف رشته و تخصّص آنان، متفاوت است.
در این بخش، مفهوم سنّت از دیدگاه محدّثان و از این لحاظ که دومین منبع قانونگذاری به شمار میرود، مورد نظر ماست.[۱]
بنابراین میتوان سنّت را این گونه تعریف کرد:
هر سخن، عمل، تأیید، ویژگی خَلقی و فطری، صفت اخلاقی یا سیرت و روشی که از پیامبر rنقل شده و به اثبات رسیده است؛ فرقی نمیکند که پیش از بعثت یا پس از آن باشد.[۲]
سنّت از این لحاظ، مترادف با حدیث است.
بنابراین سخن منقول از پیامبر rیعنی احادیثی که ایشان آنها را به مناسبتهای متفاوتی گفتهاند و نیز احکام، اعتقادات و آدابی که بیان فرمودهاند.
مانند: «إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ»[۳]؛ «همانا [صحّت و ارزش و پذیرش] اعمال بستگی به نیّتها دارد».
مراد از عمل و فعل پیامبرr، آنچه صحابه Fاز اعمال ایشان نقل کردهاند؛ همچون وضو، نماز، عبادت، روزه و امثال آن.
و هدف از تقریر و تأیید، یعنی اعمالی که از صحابه Fصادر شده و پیامبر rبا سکوت، عدمانکار، موافقت یا تحسین خویش، آنها را تأیید نمودهاند که چون برخوردار از پذیرش و موافقت رسول الله rبوده، گویی که از ایشان صادر شده است.
به عنوان نمونه، وقتی پیامبر rنیزهبازی حبشیها را در مسجد دیدند، سکوت نموده و آن را انکار نکردند.[۴]
مراد از ویژگی و صفات فطری و خَلقی رسول الله صلی الله علیه وسلم، شکل و سیمایشان؛ همچون چهرۀ سرخگون پیامبر و قد بلند و رنگِ پوست و تبسّم ایشان است.
هدف از صفات اخلاقی، تمامی رفتار و شمایل رسول الله rاست.
قید پیش از بعثت، شامل همۀ حالات ایشان پیش از بعثت، و عبارت بعد از بعثت، شامل تمامی شرایط و حالاتی که پس از بعثت داشتند، میشود، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم پیشوای رهنما و اسوه بودند، چنانکه در قرآن کریم میخوانیم:
﴿لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا﴾ [الأحزاب: ۲۱]
«قطعاً برای شما در زندگی رسول الله صلی الله علیه وسلم سرمشق نیکویی است؛ برای آنان که به الله تعالی و روز آخرت امید دارند و الله را بسیار یاد میکنند».[۵]
[۱]– نک: المختصر فی علوم الحدیث، محمّد عجاج خطیب، ص ۱۵٫
[۲]– نک: السّنّه ومکانتها فی التّشریع الإسلامی، مصطفی سباعی، ص ۵۹؛ المختصر من علوم الحدیث، ص ۱۶٫
[۳]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۱؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۱۹۰۷ با این الفاظ: «إنّما الأعمالُ بالنّیّه…».
[۴]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۴۹۳۸؛ صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۸۹۲٫
[۵]– نک: السّنّه ومکانتها فی التّشریع الإسلامی، صص ۵۹- ۶۰؛ المختصر الوجیز فی علوم الحدیث، صص ۱۵- ۱۷٫