اهمّیت و جایگاه سنّت در قانون اسلامی

اهمّیت و جایگاه سنّت در قانون اسلامی

سنّت نبوی دومین منبع قانونگذاری در اسلام به شمار می­رود و بخشی از وحی و ذکری بوده که الله تعالی ضامن حفاظت آن شده است؛ چنانکه می­فرماید:

﴿إِنَّا نَحۡنُ نَزَّلۡنَا ٱلذِّکۡرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ﴾ [الحجر: ۹]

«همانا ما ذکر [وحی] را نازل کردیم و قطعاً ما نگهبان آن هستیم».

این وعده و ضمانت، شامل حفاظت قرآن و سنّت نبوی که تفسیرکنندۀ قرآن و نیز حکمت نازل­شده است، می­شود، چنانکه الله Uمی­فرماید:

﴿وَأَنزَلَ ٱللَّهُ عَلَیۡکَ ٱلۡکِتَٰبَ وَٱلۡحِکۡمَهَ وَعَلَّمَکَ مَا لَمۡ تَکُن تَعۡلَمُۚ﴾ [النساء: ۱۱۳]

«و الله متعال کتاب و حکمت [سنّت] را بر تو نازل کرد و آنچه را نمی‌دانستی، به تو آموخت».

ابن حزم wمی­گوید: «وحی نازل­شده از جانب الله متعال بر دو نوع است:

  1. وحی تلاوت­شده و نگاشته­شده به صورتی اعجازآور؛ یعنی همان قرآن؛
  2. وحی روایت­شده و منقول و غیرنوشته و بدون اعجاز و غیر متلو [تلاوت­شده] که خوانده­شده است.

مراد از نوع دوم، خبر منقول از رسول الله rاست که مرادِ الله تعالی را برای ما بیان می­کند. اللهU در آیۀ زیر می­فرماید:

﴿وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ﴾ [النّحل: ۴۴]

«و [ما این] قرآن را بر تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه به سوی آنان نازل شده است را روشن سازی».[۱]

اینکه می­گوییم الله متعال قرآن و سنّت را حفاظت می­کند بدین معنا نیست که کسی قصد زیاد و کم­نمودن آن‎ها را نمی­کند، بلکه این کار، در گذشته و اکنون بسیار اتّفاق افتاده است.

مراد این است که الله تعالی برخی از عالمان اسلام را مکلّف نموده و توفیق می­دهد تا دروغ و زیادت و نقصان را از کتاب الله و سنّت نبوی دور سازند.

[۱]– أحکام الإحکام فی أصول الأحکام، ابن حزم، ج ۱، ص ۴۴۰٫

مقاله پیشنهادی

از سوی به سوی شدن در خواب شب

عَنْ عُبَادَهَ بْنِ الصَّامِتِ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلمقَالَ: «مَنْ تَعَارَّ …