عقیده اهل سنت وشیعه در مورد صیغه چیست؟دیدگاه هرکدام را بیان کنید؟ (۳)

۱- می گویند: صیغه کردن، خشم و غضب الهی را به آمرزش و مغفرت تبدیل می کند.

در روایتی دروغین از پیامبر (صلى الله علیه وسلم) نقل کرده اند که:

«هر کس در زندگی خود برای یکبار هم که شده زنی را صیغه کند، ‌از خشم و غضب خداوند در امان خواهد بود»[۱۰].

و در روایتی منسوب به امام محمد باقر رحمت الله علیه ادعا شده که ایشان گفته اند:

«جبریل علیه السلام در شب اسراء و معراج خود را به رسول الله (صلى الله علیه وسلم) رساند و خطاب به ایشان فرمود: ای محمد! خداوند متعال می فرمایند: من تمام زنان امت تو که خود صیغه می کنند تحت آمرزش و مغفرت خود قرار داده ام»[۱۱].

و در اکذوبه دیگری گفته شده:

«شخصی از امام محمد باقر علیه السلام پرسید: آیا کسیکه زنی را صیغه کند، اجر و ثوابی نیز خواهد داشت؟

امام -علیه السلام- در جواب فرمودند: اگر اینکار را برای دست یافتن به رضایت و خشنودی الهی و برای اظهار مخالفت با آنانیکه صیغه را قبول ندارند انجام دهد، به ازاء هر کلمه ای که با آن زن سخن گوید و به ازاء هر دستی که بسوی او دراز کند، ‌خداوند متعال حسنه ای را به او پاداش خواهد داد. و هنگامیکه با او همبستر گردد، خداوند متعال گناهی از گناهان او را می آمرزد. و به هنگام غسل کردن به اندازه آبی که بر موهای بدنش ریخته شود به بخشش و مغفرت دست خواهد یافت»[۱۲].

۲- می گویند: کسیکه در طول زندگی خود زنی را صیغه نکند،‌ ایمان او کامل نخواهد بود.

در روایتی دروغین که آنرا به رسول الله (صلى الله علیه وسلم) نسبت داده اند گفته شده ». «مؤمن تا آن زمان که صیغه نکرده است، کامل نخواهد شد»[۱۳].

۳- می گویند: می توان دختران کوچک را نیز صیغه کرد.

در روایتی از روایات شیعه گفته شده: «شخصی از امام جعفر صادق -علیه السلام- پرسید: آیا می توان دختران کوچک و خردسال را صیغه کرد؟

امام علیه السلام فرمودند که بله. اما به این شرط که آنقدر کوچک نباشد که فریب بخورد.

شخص پرسید: او از چند سالگی دیگر فریب نخواهد خورد؟

امام -علیه السلام- فرمودند: از ده سالگی»[۱۴].

۴- می گویند: برای صیغه کردن دختر بکر (باکره)، احتیاجی به رضایت ولی او نیست.

حلی در کتاب فقهی مشهور خود می گوید: «دختر بالغ چه باکره باشد و چه بیوه، می تواند خود را صیغه کند و ولی او حق هیچگونه مخالفت و اعتراضی ندارد»[۱۵]. و طوسی می گوید: «مرد می تواند بدون اجازه پدر دختر و بدون شاهد و به صورت غیر علنی، او را صیغه کند[۱۶].

با در نظر گرفتن و ربط دادن مسأله سوم به مسأله چهارم می توان به این نتیجه رسید که در مذهب تشیع یک مرد فاسق و فاجر میتواند با دادن شیرینی و اسباب بازی به دختر بچه ده ساله ای او را فریب دهد و بدون اطلاع ولی امر دختر بچه، او را به صیغه خود در آورده و دامان او را لکه دار سازد. و پس از آن ولی امر دختر حق هیچگونه شکایتی ندارد. بلکه بایستی با افتخار تمام و به امید کسب اجر و ثواب! به این ذلت و رسوایی تن در دهد و دم بر نیاورد!

بسیار تلخ و رنج آور است که بزرگان و سردمداران مذهب تشیع تمام این ذلت و خواریها را به عنوان اسلام ناب محمدی و حب اهل بیت به خورد پیروان خود داده اند.

۵- می گویند: میتوان زن را فقط برای یکبار جماع کردن (همبستر شدن) صیغه کرد.

در یکی از روایات شیعه گفته شده: «شخصی از امام دهم علیه السلام پرسید: آیا می توان زنی را فقط برای یک بار جماع کردن (آمیزش)، صیغه کرد؟ امام -علیه السلام- در جواب فرمودند: بله».

همین سؤال از امام جعفر صادق پرسیده شد و ایشان در جواب گفتند: «اشکالی ندارد. اما بایستی به محض انتهای جماع، مرد روی خود را بر گرداند و به زن نگاه نکند»[۱۷].

۶- می گویند: میتوان زنان متأهل و شوهردار را نیز صیغه کرد. در روایتی گفته شده: «فضل به امام جعفر صادق -علیه السلام- گفت: من پس از اینکه زنی را صیغه کردم، مشکوک شدم شاید شوهر داشته باشد و پس از تحقیق دانستم که شک من بجا بوده و آن زن شوهر دارد.

امام جعفر صادق علیه السلام در جواب فرمودند: چرا در اینمورد تحقیق کردی؟»[۱۸].

و در روایت دیگری به همین مضمون گفته شده: «امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: این مسأله هیچ ربطی به تو ندارد. تو فقط بایستی مهر آن زن را تعیین کنی»[۱۹].

ببینید چگونه می خواهند با سپر قرار دادن اهل بیت رسول الله (صلى الله علیه وسلم) اخلاق اسلامی را در جامعه از بین برده و غیرت و مردانگی را از پیروان خود سلب کنند.

با وجود داشتن چنین اعتقادی در مذهب تشیع، کدام فرد شیعی مذهب می تواند به پاکدامن بودن همسر خود اطمینان داشته باشد و به او سوء ظن پیدا نکند؟ چون همواره این احتمال وجود دارد که همسر او با دلخوش کردن به این اکذوبه ها و اراجیف در هر فرصتی که چشم شوهر را دور ببیند، خود را صیغه این و آن کند تا به خیال خام خویش رضایت و خشنودی الهی را بدست آورده و بهشت برین را پاداش برد.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …