طائفه منصوره (گروه رستگار) (۱۷)

عقیده رستگاران (طایفه منصوره):
شروط لا اله الا الله:
لا اله الا الله دارای شروطی است که هر مسلمان باید این چند شرط را رعایت کند، تا «لا اله الا الله» تحقق یابد:

محبت و دوستی «قسمت اول»:
صفت این محبت این است که خداوند و رسولش ﷺ نزد انسان، محبوبتر و دوست داشتنی‌تر از همه چیز غیر از آنها باشد و کسی را نباید دوست داشته باشد که نزد الله زشت و منفور است، و همینطور نباید شخص و یا چیزی را بد ببیند و از آن کراهیت داشته باشد در حالیکه او نزد خداونذ محبوب می‌باشد.
خداوند متعال می‌فرماید:
﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا یحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ﴾ [البقره: ۱۶۵].
«و از مردم کسانی هستند غیر از خداوند همتایانی را انتخاب می‌کنند، و آنها را مانند دوست داشتن خدا دوست می‌دارند، و کسانی که ایمان آورده‌اند خدا را بیشتر دوست می‌دارند.»
و پیامبر ﷺ فرمودند:
«ثَلاَثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ وَجَدَ حَلاَوَهَ الإِیمَانِ أَنْ یَکُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا ، وَأَنْ یُحِبَّ الْمَرْءَ لاَ یُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ ، وَأَنْ یَکْرَهَ أَنْ یَعُودَ فِى الْکُفْرِ کَمَا یَکْرَهُ أَنْ یُقْذَفَ فِى النَّارِ».
«سه چیز است که اگر در انسان باشند شیرینى ایمان را درک مى‌کند: اینکه خدا و رسول او محبوبتر از همه چیز باشد، و اینکه مردم را فقط برای خدا و رضا و خشنودی او دوست بدارد، و اینکه از برگشتن به کفر بعد از آنکه خداوند او را از آن نجات داده نفرت داشته باشد، همچنانکه از پرتاب شدن و انداختن خودش در آتش نفرت دارد.» [متفقٌ علیه] پس اگر شخص ذات مخلوق را در جایگاهی قرار دهد، که بخاطر او دوست داشته باشد و بخاطر او دشمنی کند، و همینطور هر کسی که آن مخلوق را دوست دارد دوست داشته باشد، و هرکسی که با آن مخلوق دشمنی و بغض دارد، با او دشمنی کرده و بغض گیرد بدون در نظر داشت موافقت و مخالفت آن با حق محققاً این مخلوق را با الله تعالی شریک قرار داده و داخل عبادت او بغیر از الله متعال گردیده است، زیرا تنها محبوب در ذات خویش الله تعالی بوده و محبت و بغض با غیر از الله نیز بخاطر الله باید باشد!

پس باید همه محبت برای الله باشد، و هیچ چیزی را نباید بمثل الله دوست داشت، و باید هر چیزی را برای الله و بخاطر الله دوست داشت، و از هر چیز بخاطر الله و برای الله نفرت کرد، مانند؛ محبت به انبیاء و رسولانش و ملائکه و اولیائش و …
پس محبت مؤمن به الله با تمام محبت بوده، و مانند محبت آنانی نیست، که برای خویش خدایانی به غیر الله گرفته‌اند و آنها را چون الله دوست میدارند.

خداوند متعال می‌فرماید:
﴿قَالُوا وَهُمْ فِیهَا یخْتَصِمُونَ، تَاللَّهِ إِنْ کُنَّا لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ،إِذْ نُسَوِّیکُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِینَ﴾ [الشعراء: ۹۸-۹۶]
« آنها در آنجا در حالی که با یکدیگر مخاصمه می‌کنند، می‌گویند: به خدا سوگند که ما در گمراهی آشکار بودیم، چون شما را با پروردگار جهانیان برابر می‌دانستیم».

و پیامبر ﷺ فرمودند:
«مَنْ أَحَبَّ لِلَّهِ، وَأَبْغَضَ لِلَّهِ، وَأَعْطَى لِلَّهِ، وَمَنَعَ لِلَّهِ فَقَدِ اسْتَکْمَلَ الْإِیمَان.َ»
«هر که برای الله دوست داشته باشد، و برای الله کینه ورزد، و بخاطر الله امر کند و خود انجام بدهد، و بخاطر الله منع کند و خود انجام ندهد، حقیقتاً ایمان‌اش تکمیل گردیده است.» [رواه ابوداود/۴۶۸۱] به مفهوم دیگر هرگاه دین و امورات آن در جمیع احوال، تعاملات شخص با دیگران معیار باشد، آنگاه ایمان و توحیدش تکمیل می‌گردد.
اما هرگاه این حُب و بغض برای الله مطلقاً از شخص منتفی گردد، به مانند این است که توحید و عبودیت الله تعالی از او مطلقاً منتفی گردیده است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …