طائفه منصوره (گروه رستگار) (۱۸)

عقیده رستگاران (طایفه منصوره):
شروط لا اله الا الله:
لا اله الا الله دارای شروطی است که هر مسلمان باید این چند شرط را رعایت کند، تا «لا اله الا الله» تحقق یابد:

محبت و دوستی «قسمت دوم»:
این آسان است که هر کسی بر بالای تختی نشسته و بر بالش‌های نرم تکیه زده باشد، و حب الله تعالی و رسولش ﷺ و حب توحید و اهل و انصار آنرا ادعا کند، اما آیا برای اثبات صدق و کذب این شخص برهان و دلیلی وجود دارد یا خیر؟
بله! برای هر ادعائی علامات و دلایلی تصدیق و تکذیب موجود است، و همینطور برای صداقت محبت الله تعالی و رسول او ﷺ علاماتی وجود دارد، که مهمترین آن عبارت از:

متابعت و پیروی از پیامبر ﷺ :
هر گاه محبت رسول الله ﷺ و پیروی از سنتش در وجود یک شخص مصداق پیدا کرد، طوریکه کاملاً تابع شده و محبتش به الله متعال در قویترین مراحل آن برسد، و همه آن مواردی که باعث ضعف ایمان،محبت و عدم متابعت از پیامبر ﷺ و شریعت نازل شده بر او می‌گردد، از وجودش دور شود آنگاه میتوان گفت: این شخص یکی از علامات حب الله و رسول او ﷺ را تکمیل کرده است، زیرا به همان اندازه که از پیامبر ﷺ پیروی شود محبت نیز ارتفاع و کاهش می‌یابد، و هر آنکه محبت پیامبر ﷺ را بدون اتباع از او ادعاء کند، دروغ گوئی است که بدترین دروغ را بزبان خود می‌آورد.
خداوند متعال می‌فرماید:
﴿قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمُ اللَّهُ﴾ [آل عمران: ۳۱]
«بگو: اگر خداوند را را دوست می‌دارید، از من (پیامبر) پیروی کنید تا خداوند شما را دوست بدارد.»

ابن کثیر در تفسیر این آیه می‌گوید:
«این آیه مخالفت با همه کسانی است که ادعای محبت الله را می‌کنند، ولی هرگز در راه و سنت محمدی ﷺ قرار نداشته‌اند، پس ایشان در این ادعای خویش و در نفس امر دروغگو بوده، تا آنکه از شریعت پیامبر ﷺ و دین نبوی در جمیع اقوال و افعال خویش پیروی کنند.»

ترجیح دادن خدا و رسولش در حالت اختیار بر هر چیزی:
از نشانه‌های دیگر محبت صادقه به الله تعالی و رسولش ﷺ ، ایثار و فداکاری برایشان در حالت اختیار است.
پس هر گاه جانب محبت خدا و رسولش بر همه آنچه از حب دنیا و زینت و فتنه‌های آن غالب آید و تاثیر گذار باشد، در این حالت ادعای محبت شخص مصداق پیدا میکند، و اگر طرف دیگر آن یعنی حب دنیا و شهوات و فتنه‌های آن با کل زینت‌هایش نسبت به محبت الله و رسولش و اطاعت از آنها مقدم گردد، پس این شخص در ادعای محبت خود، دروغگو بوده و محبتش به مانند؛ محبت مشرکین به الله است.

خداوند متعال می‌فرماید:
﴿قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیکُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ﴾ [التوبه: ۲۴]
«بگو: اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و قوم و قبیله شما، و اموالی که فراچنگش آورده‌اید، و تجارتی که از بی‌بازاری و بی‌رونقی آن می‌ترسید، و منازلی که مورد علاقه‌ی شماست، اینها در نظرتان از الله و پیغمبرش و جهاد در راه او مجبوبتر باشد، در انتظار باشید که خداوند کار خود را می‌کند (و عذاب خویش را فرو می‌فرستد) و براستی که خداوند کسان نافرمانبردار را هدایت نمی‌کند.»

پس این اشیاء از زینت حیات دنیا است، که هر گاه همه اینها در یک جانب و اطاعت از الله و رسولش و حب آنها در جانب دیگر باشد، و این حب‌ها و شهوتهای دنیوی نسبت به دوستی الله و رسولش ﷺ و اطاعت از آنها مقدم گردد، حالت فرد به مانند مشرکین و فاسقین که دنیا و آخرت خویش را به خسران مواجه کرده‌اند، می‌گردد.»

ابتلاء و صبر بر آن:
از علامات دیگر ایمان و صدق محبت، صبر در ابتلاءات و آزمایش‌ها از جانب خداوند می‌باشد.
همانطور که الله متعال میفرماید:
﴿أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَکُوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ﴾ [العنکبوت: ۲]
«آیا مردم گمان برده‌اند همین که بگویند ایمان آورده‌ایم (و به یگانگی الله و رسالت پیغمبر اقرار کنند) به حال خود گذاشته می‌شوند، و ایشان به هیچ ابتلاء و آزمایش مواجه نمی‌گردند؟!»
پس صبر انسان در ابتلاءات علامت صادقه بر صدق محبت و عبودیت ایشان بوده است.
اما کسانی که در فکر خود گمان ایمان و توحید دارند، ولی به مجرد اصابت کوچکترین ابتلاء و آزمایش ایشان دوباره به عقب بر می‌گردند، و از آنچه بودند تنازل می‌کنند، خداوند متعال در موردشان اینگونه می‌فرماید:
﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِی فِی اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَهَ النَّاسِ کَعَذَابِ اللَّهِ﴾ [العنکبوت: ۱۰]

«در میان مردم کسانی هستند که می‌گویند ایمان آورده‌ایم، اما هنگامیکه به خاطر الله مورد اذیت و آزار قرار گرفتند، (به ناله و فریاد می‌آیند و چه بسا از دین بر گردند، انگار ایشان) شکنجه‌ی مردمان را (در دنیا) همسان عذاب الله (در آخرت) می‌شمارند».

و می‌فرماید:
﴿وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَهٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیا وَالْآخِرَهَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ﴾ [الحج: ۱۱]
«و اگر بلا و مصیبتی بدیشان برسد، (به سوی کفر بر می‌گردند و) رو به عقب میکنند، بدین ترتیب هم دنیا و هم (نعمت و سعادت) آخرت را از دست می‌دهند، و مسلماً این زیان روشن و آشکاری است».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …