شک کردن در دین (۳)

سخنی با جوانان

ای جوان عزیزی که در دین و باورهای اسلامی شک و تردید داری!
آیا تا به حال با خودت فکر کردی که چرا برخی افراد نفس پرور و شهوت پرست از اسلام ناب ناراحت هستند و از وجود اسلام احساس تنگی و اذیتی می کنند و علیه آن تبلیغ می کنند؟

چه چیزی در اسلام و مسلمانان وجود دارد که آنها این قدر از آن رنج می برند؟
در جهان که ادیان مختلفی چون: اسلام، مسیحیت، یهودیت، بودیسم، هندوئیسم و… وجود دارد و حتی افرادی هستند که شیطان پرست هستند و هر کدام از آنها به مذاهب مختلفی تقسیم می شوند؛ اما هیچ کس با دین و آیین دیگری کاری ندارد اما نسبت به اسلام و مسلمین حساس و دشمن هستند؟
چرا این همه وقت، هزینه، فکر، امکانات و تجهیزات را به مقابله با این دین و اندیشه اختصاص داده‌اند؟

اسلام به چه چیزی دعوت می‌کند که آنها از آن هراس دارند؟

آیا تا به حال با خودت فکر کردی که این شبکه‌های اجتماعیِ ضد دینی، خیر و سعادت مرا نمی‌خواهند؟ اگر شک داری ببین دشمنان اسلام و قرآن به چه چیزی تو را دعوت می‌کنند؟ به کدام هدف تو را می دهند و از کدام هدف تو را باز می‌دارند؟

آیا اسلام تو را به سوی خویشتن داری، خانواده داری، همسایه داری، ناموس داری و… دعوت می دهد یا دشمنان اسلام؟

این شبکه های ضد فرهنگ اسلامی مثل: جم تی وی یا فارسی وان و… که نوعی تهاجم فرهنگی محسوب می شوند، سبب غیرت زدایی و بی مسئولیت شدن و ترویج بی حیایی می شود یا سبب مستحکم شدن روابط زن و شوهر و پایه های زندگی؟

اگر انسان کمی در مورد این سوالات فکر کند حقیقت را خواهد دانست و تمام شک‌هایش در مورد اسلام، قرآن، پیامبر و اهل بیت پاکش و یاران با وفایش از بین می‌رود و شک و تردید در مورد هر چیزی با فکر، اندیشه، مطالعه و تحقیق برطرف شده و جایش را به یقین می‌دهد.

سخن پایانی
شک کردن در مسائل کار ناپسندی نیست بلکه آن چه ناپسند و نابود کننده است ماندن و توقف کردن در شک و تردید است. شک مانند پلی است که شخص می تواند با عبور از آن به یقین برسد و ایمان خودش را مستحکم و کامل کند.

اما باید دانست که ارتداد و برگشتن از دین اسلام، به خاطر شک و تردیدهای نفسانی است که بر انسان عارض و مزاحم ایمان او می گردد. پس باید فرصت هایی برای رهایی از این شک و تردیدها مهیا شود تا با تحقیق و مطالعه به یقین و آرامش رسید.
به همین خاطر در دین اسلام اگر کسی دچار شک و تردید شود و خدای نکرده مرتد شد باید از او خواست که توبه کند و باید به او مهلت داده شود که با تحقیق و مطالعه ی بیشتر و با بررسی افکارش شک خود را به یقین تبدیل کند.

🏼نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …