سلسله مطالب برخورد و رفتار پیامبر صلی الله علیه وسلم با خانواده و نزدیکان و اطرافیانش (۵)

ایشان صلی الله علیه وسلم حق معاشرت با همسرانش را ادا می کرد:

از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم در یک شب با تمامی نُه همسرانش همبستری می کرد، قتاده رحمه الله می گوید: به انس رضی الله عنه گفتم: آیا توانایی چنین کاری داشت؟ گفت: «کُنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّهُ أُعْطِیَ قُوَّهَ ثَلَاثِینَ» [بخاری: ۲۶۸؛ مسلم: ۳۰۹].
(ما می گفتیم (به نظر ما) ایشان قدرت سی نفر داشتند).
ابن حجر رحمه الله- می فرماید: «با وجود اینکه رسول الله بیشتر از همه مردم آگاهی و ترس نسبت به الله داشت اما بسیار ازدواج می کرد، و آن هم بخاطر تبلیغ احکامی بود که مردان بر آن اطلاع نمی یابند، و بخاطر اظهار معجزه ای که خارق العاده است؛ زیرا ایشان معمولا غذایی را نمی یافتند که سیر شوند، و اگر غذایی داشتند بیشتر آن را به دیگران می بخشیدند، و بسیار روزه می گرفتند و روزه خود را وصال می کردند، اما با این وجود در یک شب با تمامی همسرانش هم بستری می کردند، و انسان چنین قدرتی را نخواهد داشت مگر با قدرت بدن….و عرب کثرت و زیادی ازدواج را مدح می کردند و نیک می دانستند؛ زیرا دالّ بر مردانگی است…و کثرت همسرانش ایشان را از عبادت مشغول نمی ساخت» [فتح الباری: ۹/۱۱۵].

و همچنین عبادت، رسول الله صلی الله علیه وسلم را از انس و الفت گرفتن و صمیمی شدن با همسرش، و شب نشینی و سخن گفتن با او باز نمی داشت، از عایشه رضی الله عنها روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم: «کَانَ إِذَا صَلَّى فَإِنْ کُنْتُ مُسْتَیْقِظَهً حَدَّثَنِی وَإِلَّا اضْطَجَعَ حَتَّى یُؤْذَنَ بِالصَّلَاهِ»[بخاری ۱۱۶۱].
(هرگاه نماز (شبش) تمام می شد، اگر بیدار بودم با من صحبت می کرد، وگرنه بر پهلوی خود دراز می کشید تا برای نماز اذان داده می شد).
و حتی در مسافرت با همسرش راه می رفت و حرف می زد، از عایشه رضی الله عنها روایت است که: «أَنَّ النَّبِیَّ صلى الله علیه وسلم، کَانَ إِذَا خَرَجَ، أَقْرَعَ بَیْنَ نِسَائِهِ فَطَارَتِ الْقُرْعَهُ لِعَائِشَهَ وَحَفْصَهَ وَکَانَ النَبِیُّ صلى الله علیه وسلم إِذَا کَانَ بِاللَّیْلِ سَارَ مَعَ عَائِشَهَ یَتَحَدَّثُ….» [بخاری: ۵۲۱۱؛ مسلم: ۲۴۴۵].
(پیامبر صلی الله علیه وسلم هر وقت برای سفر بیرون می رفت، میان همسرانش قرعه می انداخت، در یکی از سفرهایش قرعه به نام عایشه و حفصه افتاد، و پیامبر صلی الله علیه وسلم شب را کنار عایشه حرکت می کرد و با او صحبت می کرد….).

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …