سلسله مطالب برخورد و رفتار پیامبر صلی الله علیه وسلم با خانواده و نزدیکان و اطرافیانش (۴)

پیش می آمد که شب در خانه یکی از آنان جمع می شدند، و نزد آنان می آمد، و با آنان صحبت می کرد، و انس می گرفت، از أنس بن مالک رضی الله عنه روایت است که گفت: «کَانَ لِلنَّبِىِّ صلى الله علیه وسلم تِسْعُ نِسْوَهٍ فَکَانَ إِذَا قَسَمَ بَیْنَهُنَّ لاَ یَنْتَهِى إِلَى الْمَرْأَهِ الأُولَى إِلاَّ فِى تِسْعٍ فَکُنَّ یَجْتَمِعْنَ کُلَّ لَیْلَهٍ فِى بَیْتِ الَّتِى یَأْتِیهَا» [مسلم: ۱۴۶۲]

(پیامبر صلی الله علیه وسلم نه زن داشت، و در تقسیمی که بین آنان انجام داده بود به زن اولی نمی رسید مگر در روز نهم، و هر شب در خانه آن همسرش که نزد او می ماند جمع می شدند).

در حدیث دلالت بر این است که: مستحب است مرد در خانه زنش نزد او برود، و آنان را به خانه خودش دعوت نکند .
و پیامبر صلی الله علیه وسلم با وجود مشغله های فراوانشان، و مسؤولیت سنگینشان، با همسرانش شب نشینی داشت و با آنان انس می گرفت، اخبار و سخنان دلپسند و لطیف را از آنان می شنید.
عایشه رضی الله عنها- حدیث ام زرع را برای رسول الله صل الله علیه وسلم باز گو کرد، که یازده زن پیمان بستند و عهد کردند که هیچ چیز در مورد شوهران خود کتمان نکنند، پس هرکدام شوهر خود را توصیف می کرد، و بهترین آنان در توصیف همسرش و شمردن نعماتش بر خود همسر ابو زرع بود.
عایشه رضی الله عنها می گوید، رسول الله صلی الله علیه وسلم به من فرمود: «کُنْتُ لَکِ کَأَبِی زَرْعٍ لأُمِّ زَرْعٍ» [متفق علیه] (من برای تو مانند ابوزرع برای ام زرع هستم).

شوهر باید وقتی را برای نشستن با همسرش و شنیدن سخنانش و انس گرفتن با او اختصاص دهد.
امروزه بیشتر زنان از همسران خود شاکی اند؛ زیرا یک مرد طول روز مشغول کار است، و وقتی شب به خانه بر می گردد تا نصف شب جلوی تلوزیون می نشیند، و زنش به او نگاه می کند، و بعد از آن خسته و کوفته به رختخوابش می رود، مانند لاشه می خوابد، و چه بسا در حالی که کنترل در دستش است می خوابد! و به زن بیچاره اش اهمیت نمی دهد.
و برخی از کامندان را مشاهده می کنی حتی در خانه میان کاغذهای خود بسر می برد، از محل کارش به خانه باز می گردد، و ساعت کاری دومش در خانه شروع می شود، و خانواده اش منتظر او هستند.

و با بوجود آمدن وسایل ارتباط جمعی که ساخته شده است، شخص می تواند دائما با همسرش در ارتباط باشد، بوسیله ی پیامک ها یا تماسها، تماس گرفتن برای اطمینان دادن به همسر بیش از یک دقیقه وقت تو را نمی گیرد، اما برای همسر بسیار زیاد ارزش دارد.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …