سلسله مطالب برخورد و رفتار پیامبر صلی الله علیه وسلم با خانواده و نزدیکان و اطرافیانش (۱۹)

و رسول الله صلی الله علیه وسلم به احساسات همسرش اهمیت می داد

و می دانست همسرش از او راضی است یا خشمگین، به عایشه رضی الله عنها می فرماید:
«إِنِّی لَأَعْلَمُ إِذَا کُنْتِ عَنِّی رَاضِیَهً وَإِذَا کُنْتِ عَلَیَّ غَضْبَى قَالَتْ فَقُلْتُ مِنْ أَیْنَ تَعْرِفُ ذَلِکَ فَقَالَ أَمَّا إِذَا کُنْتِ عَنِّی رَاضِیَهً فَإِنَّکِ تَقُولِینَ لَا وَرَبِّ مُحَمَّدٍ وَإِذَا کُنْتِ عَلَیَّ غَضْبَى قُلْتِ لَا وَرَبِّ إِبْرَاهِیمَ قَالَتْ قُلْتُ أَجَلْ وَاللَّهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَهْجُرُ إِلَّا اسْمَکَ» [بخاری: ۵۲۲۸؛ مسلم: ۲۴۳۹].
(«من می دانم که تو چه وقت از من خوشنود و چه وقت خشمگین هستی»، پرسیدم: چگونه می دانی؟ فرمود: «هنگام خشنودی، می گویی: نه و سوگند به پروردگار محمد، و هنگام خشم، می گویی: نه و سوگند به پروردگار ابراهیم». گفتم: یا رسول الله! بله، سوگند به الله که فقط نامت را ترک می کنم).
رسول الله مانند مردانی نبود که اهمیت نمی دهند همسرشان خوشنود یا خشمگین باشد.
این پیامبر بزرگوار صلی الله علیه وسلم که مشغولیت های دولت، و جنگ، و جهاد، و تجهیز لشکر، و انتشار دعوت به تمامی جهان، و فرستادن نامه به کسری و قیصر، و پیگیری امور عظیم، ایشان را از مراعات و اهمیت دادن به احساسات همسرش باز نمی دارد.
این کجا، و آن کسی که احساسات همسرش را رعایت نمی کند، و اهمیت نمی دهد همسرش خوشنود یا خشمگین باشد، خوشحال یا ناراحت باشد کجا؟!
و از آن جمله: ملاحظه و مراعات أم المؤمنین صفیه رضی الله عنها- زمانی که حفصه از او عیب جویی کرده بود که تو دختر یک یهودی هستی؛ رسول الله صلی الله علیه وسلم از او دفاع کرد، و با سخنی که سینه را گشاده می کند او را آرام کرد، و اطمینان خاطر داد.

از انس بن مالک رضی الله عنه روایت است که گفت: به صفیه خبر رسید که حفصه به او گفته: دختر یک یهودی است، پس گریه کرد، رسول الله صلی الله علیه وسلم نزد او وارد شد درحالی که گریه می کرد، فرمود:
«مَا یُبْکِیکِ»؟ فَقَالَتْ: قَالَتْ لِی حَفْصَهُ: إِنِّی بِنْتُ یَهُودِیٍّ، فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «وَإِنَّکِ لَابْنَهُ نَبِیٍّ، وَإِنَّ عَمَّکِ لَنَبِیٌّ، وَإِنَّکِ لَتَحْتَ نَبِیٍّ، فَفِیمَ تَفْخَرُ عَلَیْکِ؟» [ترمذی: ۳۸۲۹؛ صحیح ترمذی: ۳۰۵۵].
(چه چیز باعث شده گریه کنی؟ گفت: حفصه به من گفته: که دختر یک یهودی هستم، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: تو دختر یک پیامبر هستی، و عمویت پیامبر است، و همسر یک پیامبر هستی، پس چگونه بر تو افتخار می کند؟)
«تو دختر یک پیامبر هستی» منظورشان: هارون بن عمران علیه السلام است، «و عمویت پیامبر است» منظورشان: موسی بن عمران علیه السلام است .

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …