سلسله مطالب برخورد و رفتار پیامبر صلی الله علیه وسلم با خانواده و نزدیکان و اطرافیانش (۱۲)

و چه بسا بر ران همسرش می خوابید:

وقتی در یکی از سفرها عایشه کاروان را برای پیدا کردن گردن بندش که گم شده بود متوقف نمود، و کاروان نیز آبی به همراه نداشت، ابو بکر آمد و او را سرزنش کرد، می گوید:
«عَاتَبَنِی أَبُو بَکْرٍ وَجَعَلَ یَطْعُنُنِی بِیَدِهِ فِی خَاصِرَتِی فَلَا یَمْنَعُنِی مِنْ التَّحَرُّکِ إِلَّا مَکَانُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَرَأْسُهُ عَلَى فَخِذِی»[بخاری: ۴۶۰۷؛مسلم: ۵۵۰] (ابو بکر مرا سرزنش کرد، و با دستش به پهلوی من می زد، و چیزی مرا از حرکت کردن باز نمی داشت مگر مکان رسول الله صلی الله علیه وسلم که سر (مبارکشان) بر ران من قرار داشت).

و می گوید: «کَانَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم یَتَّکِئُ فِى حِجْرِى وَأَنَا حَائِضٌ فَیَقْرَأُ الْقُرْآنَ» [بخاری: ۳۶۷۲؛ مسلم: ۲۶۷].
(رسول الله صلی الله علیه وسلم وقتی من عادت ماهیانه بودم بر دامان من تکیه می داد و قرآن می خواند).

و این از معاشرت نیک، و اخلاق کریمه ایشان صلی الله علیه وسلم بود.
و حدیث دلالت بر عدم کراهت و نفرت از زن در عادت ماهیانه است، بر خلاف یهود که در عادت ماهیانه با او غذا نمی خورند، و نشست و برخواست ندارند.

بلکه پیامبر صلی الله علیه وسلم با همسر خود وقتی عادت ماهیانه داشت زیر یک لحاف می خوابید:

از ام سلمه رضی الله عنها روایت است که گفت:
«بَیْنَا أَنَا مَعَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مُضْطَجِعَهٌ فِی خَمِیصَهٍ إِذْ حِضْتُ فَانْسَلَلْتُ فَأَخَذْتُ ثِیَابَ حِیضَتِی قَالَ أَنُفِسْتِ قُلْتُ: نَعَمْ، فَدَعَانِی، فَاضْطَجَعْتُ مَعَهُ فِی الْخَمِیلَهِ»، و فی لفظ: «فَدَعَانِی فَأَدْخَلَنِی مَعَهُ فِی الْخَمِیلَهِ» [بخاری: ۲۹۸؛ مسلم: ۲۶۸].
(در اثنایی که همراه پیامبر صلی الله علیه وسلم در یک لحاف خوابیده بودم، دچار عادت ماهیانه شدم، پس یواشکی بیرون رفتم و لباس حیضم را پوشیدم، فرمود: دچار عادت ماهیانه شدی؟ گفتم بله، مرا نزد خود فرا خواند و همراه او در آن لحاف خوابیدم) و در لفظی چنین آمده: (و مرا همراه خود زیر رو انداز قرار داد).
الخمیله: همان رو انداز است، و هر پارچه ای از هر جنسی دارای پُرز است .
حدیث: جواز خوابیدن با حائض، و دراز کشیدن با او زیر یک لحاف را می رساند.
اما سخن الله متعال: «فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ»{البقره: ۲۲۲} (پس در حالت قاعدگی از زنان کناره گیری کنید)، منظور: دوری از جماع با آنان است .
و از میمونه همسر پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت است که گفت: «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم یَضْطَجِعُ مَعِى وَأَنَا حَائِضٌ وَبَیْنِى وَبَیْنَهُ ثَوْبٌ» [مسلم: ۲۹۵].
(رسول الله صلی الله علیه وسلم در حالی که عادت ماهیانه داشتم با من زیر یک لحاف می خوابید و میان من و ایشان یک پارچه قرار داشت).

برخی از مردان وقتی همسرش قاعده می شود؛ محل خوابش را تغییر می دهد و او را رها می کند، و این کار خلاف روش پیامبر صلی الله علیه وسلم است، و برای همسر ضرر دارد، زیرا زن در حالت حیض دچار اضطراب (و پریشانی های) روانی می شود، که خو و مزاجش را ناخوش می کند، و روانش را ضعیف می کند، و اگر دور شدن مرد از رختخوابش نیز به آن اضاف شود؛ حالش را دوچندان بد می کند.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …