سلسله مطالب برخورد و رفتار پیامبر صلی الله علیه وسلم با خانواده و نزدیکان و اطرافیانش (۱۱)

پیامبر صلی الله علیه وسلم قبل از اینکه از خانه بیرون برود همسرش را می بوسید:

از عروه از عایشه رضی الله عنها روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم یکی از همسرانش را بوسید، و سپس برای نماز بیرون رفت و وضو نگرفت، گفتم: او کسی نیست مگرخودت، پس خندید .

بلکه حتی در حال روزه همسرانش را می بوسید، از عایشه رضی الله عنها روایت است که گفت:
«کَانَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم یُقَبِّلُ وَیُبَاشِرُ وَهُوَ صَائِمٌ وَکَانَ أَمْلَکَکُمْ لإِرْبِه»[بخاری: ۱۹۲۷؛ مسلم: ۱۱۰۶] (پیامبر صلی الله علیه وسلم در حالی که روزه بود (همسرانش) را در آغوش می گرفت و می بوسید، و ایشان غرایز جنسی خویش را بیشتر از همه شما کنترل می کرد).

رسول الله صلی الله علیه وسلم از آن جایی می نوشید که همسرش نوشیده بود:

از عایشه رضی الله عنها روایت است که گفت:
«کُنْتُ أَشْرَبُ وَأَنَا حَائِضٌ ثُمَّ أُنَاوِلُهُ النَّبِىَّ صلى الله علیه وسلم فَیَضَعُ فَاهُ عَلَى مَوْضِعِ فِىَّ فَیَشْرَبُ وَأَتَعَرَّقُ الْعَرْقَ وَأَنَا حَائِضٌ ثُمَّ أُنَاوِلُهُ النَّبِىَّ صلى الله علیه وسلم فَیَضَعُ فَاهُ عَلَى مَوْضِعِ فِىَّ»[مسلم: ۳۰۰].
(وقتی حائض بودم آب می نوشیدم و ظرف را به پیامبر –صلی الله علیه وسلم- می دادم و ایشان دهانشان را بر جای دهان من قرار می داد، و (همچنین) هر وقت استخوانی که کمی گوشت داشت می خوردم سپس آن را به پیامبر –صلی الله علیه وسلم- می دادم و ایشان دهانشان را بر جای دهان من قرار می داد).

و در لفظی چنین آمده است:
«کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَضَعُ فَاهُ عَلَى الْمَوْضِعِ الَّذِی أَشْرَبُ مِنْهُ وَیَشْرَبُ مِنْ فَضْلِ شَرَابِی وَأَنَا حَائِضٌ» [نسائی: ۳۸۷].
(رسول الله صلی الله علیه وسلم دهانشان را بر جایی قرار می دادند که از آنجا نوشیده بودم، و زیادی نوشیدنی من را می نوشید در حالی که من حائض بودم).

«و این در نهایت موافقت و محبت رسول الله نسبت به او است» ، چقدر این فعل تأثیر مثبت بر همسر دارد؛ پیامبر صلی الله علیه وسلم در خوردن و آشامیدن دهان (مبارک) خود را بر جای دهان عایشه رضی الله عنها قرار می داد، پیامبر صلی الله علیه وسلم در حالی چنین کاری را انجام می داد که عایشه حائض بود؛ و آن هم برای اظهار محبت و عشق و علاقه بود.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …