سلسله مطالب برخورد و رفتار پیامبر صلی الله علیه وسلم با خانواده و نزدیکان و اطرافیانش (۱۳)

رسول الله صلی الله علیه وسلم در حالتی وفات نمود که سر (مبارکشان) بر سینه همسرش عایشه رضی الله عنها بود:
عایشه رضی الله عنها می گوید:
«تُوُفِّیَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم فِی بَیْتِی، وَفِی یَوْمِی، وَبَیْنَ سَحْرِی وَنَحْرِی» وفی لفظ: «قَبَضَهُ اللَّهُ بَیْنَ سَحْرِی وَنَحْرِی» [بخاری: ۱۳۸۹؛ مسلم: ۲۴۴۳].
(پیامبر صلی الله علیه وسلم در خانه ی من و در نوبت من و میان سینه و گلوی من وفات نمود) و در لفظی چنین آمده: الله (روح) ایشان را در میان سینه و گلوی من قبض کرد).
السحر: سینه و ریه است، منظورش این است: رسول الله در حالی وفات نمود که بر سینه، میان شکم و گلویش تکیه داشت .

همراه با همسرش از یک ظرف غسل می زد:
همانگونه که عایشه رضی الله عنها روایت می کند:
«کُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءِ وَاحِدٍ بَیْنِى وَبَیْنَهُ یُبَادِرُنِی وَأُبَادِرُهُ حَتَّى یَقُولَ دَعِی لِی وَأَقُولُ أَنَا دَعْ لِی قَالَ سُوَیْدٌ یُبَادِرُنِی وَأُبَادِرُهُ فَأَقُولُ دَعْ لِی دَعْ لِی» [بخاری: ۲۵۰؛ مسلم: ۳۲۱].
(من و رسول الله صلی الله علیه وسلم از یک ظرف که میان من و ایشان قرار داشت غسل می زدیم، ایشان (در برداشتن آب) از من پیشی می گرفت و من از ایشان پیشی می گرفتم، تا آنجا که می فرمود: برای من بگذار و من می گفتم: برای من برگذار).

و از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم و میمونه دو نفری از یک ظرف غسل می زدند .[بخاری: ۲۵۳؛ مسلم: ۳۲۲].

و از ام سلمه رضی الله عنها روایت است که گفت: «کُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ مِنْ الْجَنَابَهِ» [بخاری: ۳۲۲؛ مسلم: ۳۲۲].
(من و پیامبر صلی الله علیه وسلم از یک ظرف غسل جنابت می زدیم).

از این احادیث برداشت می شود که رسول الله صلی الله علیه وسلم همسری بسیار خوب و نیک بودند.
اما در این زمانه برخی از شوهران از خوابیدن با همسرشان زیر یک لحاف، یا غذا خوردن با همسر تکبر می ورزند (و این کار را ننگ می دانند)؛ و همه اینها به سبب عاداتی است به ارث برده اند.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …