ده یار بهشتی (۱۰)

روزی پیامبر صلی الله علیه وسلم خویشاوندان خود را برای صرف نهار به خانه خود دعوت نمود وتلاش کرد که آنها را به دین خدا دعوت دهد اما ابولهب عموی پیامبر صلی الله علیه وسلم سخن پیامبر را قطع کرد واز مردم خواست تا متفرق شوند وپیامبر صلی الله علیه وسلم را ترک کنند، علی با تعجب وحیرت نگاه می کرد، او خشونت وسنگدلی ورفتار نامناسب عمویش با پیامبر را نمی پسندید، اما پیامبر  صلی الله علیه وسلم روز بعد دو باره آنها را به خانه اش دعوت کرد وچون آنها غذا خوردند، بعد از صرف غذا پیامبر به آنها گفت: انسانی را می شناسید که بهتر از آنچه که من برایتان آورده ام، برای قومش آورده باشد، من خیر دنیا وآخرت را برایتان آورده ام و پروردگارم به من دستور داده تا شما را به سوی او دعوت دهم. کدامیک از شما حاضر است که در این امر با من همکاری کند.

آنها از پیامبر صلی الله علیه وسلم روی گردانده واو را ترک گفتند اما علی نوجوان رضی الله عنه آنها را نگذاشت بروند و با اینکه نوجوانی کوچک بود در میان همه آن اشراف وبزرگان ایستاد وگفت: ای پیامبر! من تو را کمک می کنم، هر کس با تو بجنگد من با او می جنگم[۵].

افرادی از بنی هاشم که این نوجوان را دوست می داشتند از شهامت او احساس خوشحالی کردند وبعضی از آنها سخنان او را مورد تمسخر قرار داده وبرگشتند.

داماد پیامبر صلی الله علیه وسلم

در سال هشتم هجری علی رضی الله عنه به خواستگاری فاطمه زهرا دختر پیامبر صلى الله علیه وسلم رفت وپیامبر صلی الله علیه وسلم بی درنگ خواسته او را پذیرفت، علی برای بجا آوردن شکر الهی سربه سجده گذاشت. وچون سرش را از سجده برداشت پیامبر به او گفت: خداوند بر شما برکت بدهد وشما را خوشبخت کند وفرزندان زیاد وپاکیزه ای به شما عطا نماید.

در مراسم عقد فاطمه وعلی، ابوبکر وعمر وعثمان وطلحه و زبیر رضی الله عنهم وهمه مهاجرین وانصار شرکت جستند. هنگامی که مردم در جای خود نشستند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: سپاس خداوندی را که دارای صفات نیکوست، خداوند توانا که معبود همه است وصلت نسب را پیوند می دهد، ازدواج امری ضروری است وحکمی عادلانه وخیر کاملی است خداوند بوسیله ازدواج رابطه خویشاوندی را برقرار می کند. مردم خویشاوند یکدیگر می شوند خداوند در قرآن فرموده است:

﴿وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَصِهْراً وَکَانَ رَبُّکَ قَدِیراً﴾ (الفرقان: ۵۴).

((خداوند آن کسی است که از آب انسان را آفرید و برای او نسب ووصلت قرارداده است و پروردگار تو قادر است)).

بعد پیامبر صلی الله علیه وسلم افزود شما را گواه می گیرم که فاطمه را به مهریه چهار صد مثقال نقره به عقد علی در آوردم اگر او به این سنت پایدار و فریضه واجب خشنود است، پیوند آنها مبارک باشد، خداوند نسل آنها را پاکیزه کند، گفته ام را پایان داده واز خداوند آمرزش می خواهم.

وبدین صورت فاطمه رضی الله عنها به خانه همسرش علی بن ابی طالب رضی الله عنه برده شد. جهیزیه فاطمه رضی الله عنها جز یک تخت که با برگ خرما بست بود ویک بالش پوستی که با پوشال خرما پر بود ویک مشک آب ویک غربال چیز دیگری نبود.

علی از فاطمه صاحب فرزندی شد، ابتدا او را حرب نامیدند اما پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد وگفت: فرزندم را به من نشان دهید، اسم او را چه گذاشته اید؟ گفتند: ما اورا حرب نام گذاشته ایم، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: نه بلکه او حسن است.

ونیز حسین وزینب فرزندان دیگر فاطمه وعلی بودند، پیامبر صلی الله علیه وسلم پدر بزرگ آنها بود و با آنها شوخی می کرد، گاهی یکی از آنها که بر شانه اش سوار بود، سجده را طولانی می کرد تا او خودش پایین بیاید و می گفت: اگر برخیزم مبادا کودک بیافتد.

فاطمه بعد از مدت کمی پس از پیامبر صلی الله علیه وسلم چشم از جهان فرو بست وعلی درسن شصت وسه سالگی به دست ابن ملجم در کوفه به شهادت رسید، رحمت خداوند بر علی رضی الله عنه باد که همواره دعا می کرد: بار خدایا! از نگاههای ناجایز وسخنان بیهوده وخطای قلب ما در گذر فرما.

رحمت خداوند بر علی باد کسیکه پیامبر صلی الله علیه وسلم به او مژده بهشت داده بود.

[۱] مهمترین مراجعی که در نوشتن سیرت امام علی از آن استفاده شده است عبارتند از: الریاض النضره فی مناقب العشره، تاریخ الخلفاء سیوطی، سیرت ابن هشام، حیاه محمد، هیکل، السیره الحلبیه از برهان حلبی وطبقات ابن سعد.

[۲] تاریخ الخلفاء سیوطی.

[۳] السیره الحلبیه ج ۱ ص ۴۳۳٫

[۴] السیره الحلبیه ص ۴۳۳٫

[۵] حیاه محمد د. هیکل ص ۱۵۸٫
ابو عبیده بن جراح رضی الله عنه [۱]

((هر امتی امینی دارد و امین امت من ابوعبیده بن جراح است)[۲].

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …