ده یار بهشتی (۹)

علی بن ابی طالب کرم الله وجهه

جوان هاشمی

ابو طالب رهبر قریش وسردار اشراف آن با فاطمه دختر اسد بن هاشم ازدواج کرد وعلی ابن ابی طالب به دنیا آمده، فاطمه اولین زن هاشمی بود که فرزندی هاشمی به دنیا آورد، فاطمه اسلام را پذیرفت و به دین خدا ایمان آورد وهنگامی که هجرت کرد فضل الهی بیشتر شامل حال او شد.

ابوطالب پدر علی، فقیر وتنگدست ودارای فرزندان زیادی بود. اما فقر وتنگدستی او بر علی سایه نیافکند، چون فضل خداوند شامل حال علی شد پیامبر صلی الله علیه وسلم او را به خانه خود برد، و به تربیت او پرداخت ودر سفر وحضر همواره همراه آن حضرت صلی الله علیه وسلم بود، تا اینکه خدا آن حضرت صلی الله علیه وسلم را به پیامبری برگزید.

علی سی ودو سال بعد از میلاد پیامبر در کعبه متولد شد، مورخین فضایل علی را در دفاع از پیامبر صلی الله علیه وسلم وقتی که مشرکین قریش به اذیت و آزار او برخاستند نوشته اند. هنگامیکه پیامبر صلی الله علیه وسلم دعوت می داد علی جوانی نوپا بود قبیله قریش دست به اذیت و آزار پیامبر زدند او از پیامبر صلی الله علیه وسلم دفاع می نمود.

اسلام آوردن علی

مورخین نوشته اند که علی هرگز بتها را نپرستیده و آنها را سجده نکرده است، چون او کم سن وسال بود ودر کودکی اسلام را پذیرفت. علی می گوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم روز دوشنبه مبعوث شد ومن روز سه شنبه ایمان آوردم. سن وسال او وقتی که مسلمان شد ۱۰ سال و یا کمتر از آن بود[۲].

روزی علی به خانه پسر عمویش پیامبر صلی الله علیه وسلم رفت دید که او و همسرش خدیجه رضی الله عنها مشغول خواندن نماز بودند، علی پرسید: این چه عملی است؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این عبادت خداست که بر آن مرا برگزیده وپیامبرانش را مبعوث کرده است، من تو را به پرستش خداوند یکتا که شریکی ندارد دعوت می دهم[۳].

علی اسلام آورد واسلامش را از تمام اطرافیان پنهان می کرد. بارها همراه پیامبر صلی الله علیه وسلم مخفیانه و به دور از دید قریش به دره های اطراف مکه می رفت وبا پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز می خواند، وهنگام غروب هر دو به مکه باز می گشتند.

ابوطالب دانست که فرزندش مسلمان شده است. به او گفت: این چه دینی است که تو برآن هستی؟ علی  رضی الله عنه گفت: من به دین که محمد صلی الله علیه وسلم آورده است ایمان آورده ام، به خدا وپیامبرش ایمان آورده و با محمد نماز گزارده واز او پیروی می کنم.

ابوطالب بر علی رضی الله عنه اعتراض نکرد واو را به حال خودش رها نمود. مورخین نوشته اند، روزی ابوطالب دید که علی وپیامبر صلی الله علیه وسلم مشغول خواندن نماز هستند، علی در طرف راست پیامبر صلی الله علیه وسلم ایستاده بود، جعفر فرزند ابوطالب از راه رسید، ابوطالب فرمود: آن طرف پسر عمویت را بایست وجعفر از طرف چپ به نماز ایستاد. جعفر کمی بعد از حضرت علی اسلام را پذیرفته بود[۴].

از کودکان حضرت علی اولین نفری بود که ایمان آورده، بعد از او زید بن حارثه خادم ومولای پیامبر صلی الله علیه وسلم ایمان آورد بنابر این ابتدا، خانواده پیامبر صلی الله علیه وسلم که از علی وزید وخدیجه همسر پیامبر تشکیل می شد، اسلام را پذیرفتند.

صحنه های آغازین

علی کودکی بود که صحنه های ابتدایی دعوت محمدی را مشاهد نمود، پیامبر را می دید که هنگام نزول این آیه ها اقوام نزدیک خود را به اسلام دعوت داد:

﴿وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ * وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ * فَإِنْ عَصَوْکَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ﴾ (الشعراء: ۲۱۴-۲۱۶).

((خویشاوندان نزدیک خود را بیم بده ودر برابر مومنان فروتنی نشان بده. اگر آنان نافرمانی کردند، بگو من از اعمال شما بیزارم)).

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …