در حالت هجوم و دفاع در جنگ، می توان سواره و با اشاره، نماز خواند

عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِیَ الله عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم لَنَا لَمَّا رَجَعَ مِنَ الأَحْزَابِ: «لا یُصَلِّیَنَّ أَحَدٌ الْعَصْرَ إِلاَّ فِی بَنِی قُرَیْظَهَ». فَأَدْرَکَ بَعْضَهُمُ الْعَصْرُ فِی الطَّرِیقِ، فَقَالَ بَعْضُهُمْ: لا نُصَلِّی حَتَّى نَأْتِیَهَ، وَقَالَ بَعْضُهُمْ: بَلْ نُصَلِّی، لَمْ یُرَدْ مِنَّا ذَلِکَ، فَذُکِرَ لِلنَّبِیِّ صلى الله علیه وسلم ، فَلَمْ یُعَنِّفْ وَاحِدًا مِنْهُمْ. (بخارى:۹۴۶)

عبد الله بن عمر رضی الله عنهماروایت می کند که: رسول ‏الله صلى الله علیه وسلم هنگام بازگشت از جنگ احزاب، فرمود: « هیچ کس نماز عصر را نخواند مگر در بنی‏قریظه». در مسیر راه، قبل از رسیدن به بنی‏قریظه، وقت نماز عصر فرا رسید. بعضی‏ها گفتند: ما تا به بنی قریظه نرسیم، نماز عصر را نمی‏خوانیم. برخی دیگر گفتند: ما نماز می خوانیم زیرا منظورآنحضرت صلى الله علیه وسلم این نبود که نماز نخوانیم. (و اینگونه، بعضی‏ها در مسیر و بعضی‏ها در بنی قریظه، نماز عصر را خواندند).پیامبر اکرم صلى الله علیه وسلم پس از اطلاع از اختلاف عمل آنها، هیچ کدام را سرزنش نکرد . (برای توضیح بیشتر، به کتاب المغازی مراجعه شود).

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …