معتقدیم که خواستگاری وعدهای برای ازدواج است، شایسته است در خواستگاری هر دو طرف همدیگر را ببینند بدون اینکه خلوتی صورت بگیرد، و هرگز خواستگاری کردن بر خواستگاری فرد دیگری درست نیست مگر اینکه خواستگار اولی اجازه دهد یا اینکه خواستگاری را رها کرده باشد و دیگر دنبال آن نرود، و بر انسان مسلمان واجب است که زن باایمان انتخاب کند، چون زن مؤمن برای دین و دنیای مرد پناهگاه محکمی است.
حدیث سهلبنسعد به مشروع بودن نگاه کردن به فرد موردنظر در خواستگاری اشاره میکند، میفرماید:
«أَنَّ امْرَأَهً جَاءَتْ رسولالله صلی الله علیه و سلم فَقَالَتْ یَا رسولالله جِئْتُ لِأَهَبَ لَکَ نَفْسِی فَنَظَرَ إِلَیْهَا رسولالله صلی الله علیه و سلم فَصَعَّدَ النَّظَرَ إِلَیْهَا وَصَوَّبَهُ ثُمَّ طَأْطَأَ رَأْسَهُ فَلَمَّا رَأَتْ الْمَرْأَهُ أَنَّهُ لَمْ یَقْضِ فِیهَا شَیْئًا جَلَسَتْ». [متفق علیه].
«زنی پیش پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و گفت: آمدم تا خود را به تو تقدیم کنم، پیامبر صلی الله علیه و سلم او را نگاه کرد سپس سرش را پایین انداخت، وقتی زن متوجه شد که پیامبر به او نیازی ندارد، نشست». [بخاری و مسلم].
یا حدیث ابوهریره که میگوید: نزد پیامبر بودم مردی پیش ایشان آمد و گفت: با زنی از انصار ازدواج کردهام، پیامبر به او فرمود: به او نگاه کردهای؟ عرض کرد: نه، فرمود: برو به او نگاه کن چون در صورت زنان انصار چیزهایی دیده میشود که شاید مورد پسند شما نباشد. [مسلم و نسائی].
یا حدیث مغیره که به خواستگاری زنی رفت، پیامبر صلی الله علیه و سلم به او فرمود: به او نگاه کن چون موجب برقراری ارتباط میان شما خواهد شد. [ترمذی و نسائی].
حدیث ابنعمر به مشروع نبودن خواستگاری بر خواستگاری دیگران اشاره میکند:
پیامبر صلی الله علیه و سلم از دخالت کردن در معاملهی همدیگر و خواستگاری کردن بر خواستگاری کسی دیگر نهی میفرمود، مگر اینکه خواستگار اول اجازه بدهد یا آن را رها کرده باشد. [بخاری و مسلم].
بخاری حدیث را در باب «عدم دخالت در خواستگاری دیگران تا اینکه او را نکاح یا ترک کند» روایت کرده است. در این باب احادیث فراوانی وجود دارد که این اصل را به ثبوت میرسانند.
حدیث ابوهریره از پیامبر صلی الله علیه و سلم به ازدواج با انسان مؤمن تشویق میکند:
«تُنْکَحُ الْمَرْأَهُ لِأَرْبَعٍ: لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَجَمَالِهَا وَلِدِینِهَا فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّینِ تَرِبَتْ یَدَاکَ». [رواه البخاری].
«به خاطر چهار خصلت با زن ازدواج میشود: مال، حسب و نسب، زیبایی و دین. شما دیندار را انتخاب کنید، تا خوشبخت شوید». [بخاری].
یا حدیث: «الدُّنْیَا مَتَاعٌ وَخَیْرُ مَتَاعِ الدُّنْیَا الْمَرْأَهُ الصَّالِحَهُ». [رواه مسلم].
«دنیا بهره است و بهترین بهرهی دنیا زن صالح و نیکوکار است». [مسلم].