تلمود:
یکی از منابع یهودی که هدف از آن، آموزش دیانت و آداب یهود است.
این منبع از دو بخش تشکیل شده است:
- متن: این بخش «مشناه» به معنای شناخت یا شریعت مکرّر است؛
- شرح: این قسمت، «جمار» یعنی إکمال نامیده میشود.
تلمود قانون یا شریعتی شفاهی بود که پیشوایان مذهبی فریسیّون آن را نسل به نسل، به طور پنهانی انتقال میدادند. سپس آن را در قرن اول و دوم پس از میلاد، تدوین کردند و نام «مشناه» را بر وی اطلاق نمودند، چون میترسیدند که از بین برود. سپس این «مشناه» را شرح دادند و آن را «جمار» نامیدند.
شروح مذکور، در دورهای طولانی نگاشته شد؛ یعنی از قرن دوم پس از میلاد تا اواخر قرن ششم بعد از میلاد.
پیشوایان مذهبی بابل و فلسطین به افزایش شرح ادامه دادند و سپس متن – مشناه – و شرح – جمار-، تلمود نام گرفت. تعلیقها و شروح پیشوایان بابل، «تلمود بابل» نامیده شد و شروح پیشوایان مذهبی فلسطین، «تلمود فلسطین» نام گرفت.
یهودیان فرنسیون تلمود را مقدّس و مهم میدانند، امّا فرقههای دیگر آن را قبول ندارند.[۱]
تلمود تأثیر فراوانی بر روح و روان یهودیان دارد.
[۱]– نک: الکنز المرصود فی قواعد التّلمود، رو هلنج، ترجمه: یوسف نصرالله، صص ۴۷- ۵۰؛ دراسات فی الأدیان، صص ۱۲۰- ۱۲۱٫