بیان احکام باطل کردن سحر و جادو (۱)

از جابر رضی الله عنه روایت است که از پیامبر صلی الله علیه و سلم در مورد «نُشره» (باطل کردن جادو) پرسیده شد؟ فرمود: این عملی شیطانی است. امام احمد با سند جید روایت کرده است. و ابوداود می‎گوید: احمد را درباره‌ی آن پرسیدند گفت: ابن مسعود  رضی الله عنه همه این امور را مکروه شمرده است.

در بخاری از قتاده روایت است: «به ابن مسیب گفتم: اگر شخصی جادو شده بود و یا نمی‎توانست با زنش همبستر شود، آیا برای شکستن این طلسم و جادو از «نشره» استفاده شود؟ گفت: اشکالی ندارد؛ زیرا هدف از آن اصلاح است و آنچه مفید باشد از آن نهی نشده است».

از حسن روایت است که گفت: سحر را باطل نمی‎کند مگر ساحر.

ابن قیم می‎گوید: نشره یعنی باز کردن جادو از کسی که جادو شده است و به دو نوع است؛ نوع اول: باطل کردن سحر با سحر و این عملی شیطانی است و قول حسن بر همین حمل می‎شود، که در این صورت بازکننده و باطل کننده جادو کارهایی که مورد پسند شیطان است انجام می‎دهند و اینگونه جادو باطل می‎شود.

و نوع دوّم: بازکردن و باطل جادو با رقیه، تعوّذات، ادویه و دعاهای جایز. که این جایز است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …