بیان احادیث و آیاتی در مورد اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم چگونه از حریم توحید دفاع نموده و همه راه‌هایی که به شرک می‎انجامد را مسدود کرد(۲)

خداوند این نعمت را که پیامبری را در میان ما فرستاده به ما یادآوری می‎کند، چنان‎که می‎فرماید: ﴿لَقَدۡ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ إِذۡ بَعَثَ فِیهِمۡ رَسُولٗا مِّنۡ أَنفُسِهِمۡ یَتۡلُواْ عَلَیۡهِمۡ ءَایَٰتِهِۦ وَیُزَکِّیهِمۡ وَیُعَلِّمُهُمُ ٱلۡکِتَٰبَ وَٱلۡحِکۡمَهَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبۡلُ لَفِی ضَلَٰلٖ مُّبِینٍ١۶۴﴾ [آل عمران: ۱۶۴]. «الله، بر مؤمنان منت نهاد که در میانشان پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیاتش را بر آنها بخواند و پاکشان بدارد و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد؛ اگر چه پیشتر در گمراهی آشکاری بودند».

– و اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم از خود ماست نعمت بزرگ دیگری است.

– متصف بودن پیامبر صلی الله علیه و سلم به این صفات نعمت‎های متعددی است.

– نسب پیامبر صلی الله علیه و سلم ستوده شده است و ایشان در میان عرب‎ها دارای شریف‎ترین و بهترین نسب بوده است.

– پیامبر صلی الله علیه و سلم نسبت به امت خویش مهربان است.

– ایشان  صلی الله علیه و سلم نسبت به کافران و منافقان تند و سخت بوده است.

مؤلف می‎نویسد: (از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «خانه‎هایتان را به قبرستان تبدیل نکنید و قبر مرا محل جشن قرار ندهید و بر من درود بفرستید و شما هر جا که باشید درودتان به من می‎رسد»)[۱]. ابوداود این حدیث را با سند حسن روایت کرده و راویان آن ثقه هستند.

گفته‌اش: (خانه‌هایتان را به قبرستان تبدیل نکنید). شیخ الاسلام می‎گوید: یعنی خانه‎هایتان را از نماز خواندن، دعا و قرآن خواندن خالی نکنید که مانند قبرها باشند، پس پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمان داده که در خانه‎ها عبادت شود و از عبادت در کنار قبرها نهی کرده است بر عکس آنچه مشرکین نصاری و کسانی که تشابه به آنان را انتخاب کرده‎اند انجام می‎دهند.

در صحیحین ابن عمر از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت می‎کند: «از نمازتان بخشی را در خانه‎هایتان بخوانید و خانه‎هایتان را به قبر تبدیل نکنید»[۲].

در صحیح مسلم ابن عمر از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت می‎کند که فرمود: «خانه‎هایتان را قبرستان نکنید، شیطان از خانه‎ای که از آن صدای خوانده شدن سوره بقره را می‎شنود[۳] فرار می‎کند»[۴].

از این حدیث ثابت می‎شود که نماز خواندن در کنار قبرها جایز نیست و نفل خواندن در خانه بهتر از خواندن آن در مسجد است و در حدیث ابوهریره که قبلاً بیان شد به این اشاره شده که قرآن خواندن در کنار قبرها مکروه است و پیامبر صلی الله علیه و سلم همه‌ی این کارها را انجام داده تا امت خویش را از شرک دور دارد.

 -(و قبر مرا محل جشن و عید قرار ندهید) شیخ الاسلام می‎گوید: «عید به اجتماع و جشنی گفته می‎شود که با گذشت سال یا هفته یا ماه تکرار می‎شود»[۵].

 

[۱]– مسند احمد۲/۳۶۷ ابوداود در سنن۲۰۴۲ و بیهقی شعب الایمان ۴۱۶۲ و در حیاه الانبیاء ص۹۵ و دیگران با سند حسن روایت کرده‌اند و نووی در ریاض الصالحین، ص۳۱۶ ذکر نموده و شیخ سلیمان در صفحات بعد در مورد آن سخن خواهد گفت.

[۲]– صحیح بخاری ۴۳۲ و صحیح مسلم ۷۷۷٫

[۳]– صحیح مسلم ۷۸۰ از ابوهریره.

[۴]– اقتضاء الصراط المستقیم ۲/۶۵۷_العاصمه.

[۵]– اقتضاء الصراط المستقیم ۱/۴۴۱- حرستانی.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …