بعضی از افراد این امت به بت‎پرستی خواهند پرداخت (۹)

در صحیحین حدیثی به همین معنی از ابوهریره روایت شده که می‎گوید پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «قیامت برپا نخواهد شد تا اینکه باسن زنان دَوس اطراف بت ذی الخلَصه به حرکت در آید. ذو الخلصه بت قبیله‌ی اوس بود که در جاهلیت آن را پرستش می‎کردند[۱].

ابن حبان از معمر روایت می‎کند که گفت: اکنون بر آن خانه‎ای ساخته شده و قفل است. و در صحیح مسلم عایشه از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت می‎کند که گفت: «گردش شب و روز به پایان نمی‎رسد تا اینکه لات و عزی پرستش شوند»[۲].

و گفته شده که قبری در طایف به ابن عباس منسوب است قبر لات است و آن را عبادت می‎کردند و پیرامون آن طواف می‎نمودند و برای آن قربانی و نذر می‎کردند و از آن حاجت و گشایش مشکلاتشان را می‎خواستند.

-(و در امت من سی دروغگو خواهد آمد که هر یک ادعای نبوت می‎کند). قرطبی می‎گوید: در حدیث حذیفه تعداد معینی برای مدعیان دروغین نبوت ذکر شده است، حذیفه می‎گوید: پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «در امت من بیست و هفت دروغگو و دجال خواهد آمد که چهار تا از میانشان زن هستند»[۳]. به روایت ابونعیم و می‎گوید: حدیث غریبی است و فقط معاذ بن هشام  آن را روایت کرده است.

می‎گویم: حدیث ثوبان از این حدیث صحیح‎تر است، قاضی عیاض می‎گوید: کسانی که از زمان پیامبر صلی الله علیه و سلم تا کنون ادعای نبوت کرده‎اند تعدادشان زیاد است و به این ادعا مشهور شده و گروهی از گمراهی ‎شان پیروی کرده‎اند و بعد از محاسبه روشن می‌شود که تعدادشان همین اندازه بوده است که اگر کسی کتاب‎های اخبار و تاریخ را مطالعه کند صحت این سخن را می‎داند.[۴]

حافظ می‎گوید: و مصداق این در زمان پیامبر صلی الله علیه و سلم پدید آمد، مسیلمه در یمامه و اسود عنسی در یمن ادعای نبوت کردند و در زمان خلافت ابوبکر طلیحه بن خویلد در قبیله‌ی بنی اسد بن خزیمه و سجاح تمیمی در بنی تمیم ادعای نبوت کردند. و اسود عنسی قبل از وفات پیامبر صلی الله علیه و سلم کشته شد و مسیلمه در خلافت ابوبکر رضی الله عنه به قتل رسید و طلیحه توبه کرد و طبق قول صحیح بر اسلام در زمان عمر رضی الله عنه در گذشت و گفته می‎شود که سجاح نیز توبه کرد.

سپس مختار بن ابی عبید ثقفی (مختار کذاب) خروج کرد و در اوایل خلافت ابن زبیر بر کوفه مسلط شد و اظهار محبت اهل بیت نمود. و مردم را به پیگرد قاتلان حسین فرا خواند و به دنبال قاتلان حسین افتاد و بسیاری از آنان را که در کشتن حسین مباشرت یا معاونت داشته بودند به قتل رسانید، از این‎رو نزد مردم محبوبیت یافت، سپس شیطان او را بر آن داشت که ادعای نبوت کرد و مدّعی شد که جبرئیل نزد او می‎آید.

و یکی از مدعیان دروغین نبوت حارث کذّاب بود که در خلافت عبدالملک بن مروان سربلند کرد و کشته شد و گروهی در خلافت بنی عباس ادعای نبوت کردند. و حدیث همه کسانی را که ادعای نبوت می‎کنند شامل نمی‎شود و همه مراد نیستند چون افراد بیشماری چنین ادعایی کرده‎اند و اغلب علت و منشا چنین ادعایی جنون و دیوانگی بوده است و فقط منظور حدیث کسانیند که قدرتی داشته و مطرح شده‎اند و شبهه‎ای برایشان پدیدار شده است.

مانند افرادی که نام بردیم و خداوند کسانی را که چنین ادعایی کرده‎اند هلاک ساخته است و افرادی که باقی مانده‎اند به هلاک شدگان خواهند پیوست و آخرین آنها دجال بزرگ است.

و گفته‌اش: (و من خاتم پیامبران یعنی آخرین پیامبر هستم) چنان‎که خداوند متعال می‎فرماید:

﴿مَّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَآ أَحَدٖ مِّن رِّجَالِکُمۡ وَلَٰکِن رَّسُولَ ٱللَّهِ وَخَاتَمَ ٱلنَّبِیِّ‍ۧنَ﴾ [الأحزاب: ۴۰]. «محمد، پدر هیچ‌یک از مردان شما نیست؛ ولی فرستاده‌ی الله و آخرین پیامبر است».

عیسی  علیه السلام وقتی در آخر الزمان نزول می‎کند به شریعت محمد صلی الله علیه و سلم حکم می‎نماید و به سوی قبله‌ی پیامبر نماز می‎خواند، پس او گویا فردی از امت پیامبر صلی الله علیه و سلم می‎باشد، چنان‎که پیامبر صلی الله علیه و سلم می‎فرماید: «سوگند به کسی که جانم در دست اوست پسر مریم در میان شما به عنوان داوری دادگر فرود می‎آید و آنگاه صلیب را می‎شکند و خوک را می‎کشد و جزیه را قبول نمی‎کند.[۵]

و گفته‌اش: (و همواره گروهی از امت من بر حق پیروزند و عدم پشتیبانی و مخالفت با آنان به آنها آسیبی نمی‎رساند) یزید بن هارون و احمد بن حنبل می‎گویند: اگر این گروه اهل حدیث نباشند پس چه کسانی هستند؟. و همچنین عبدالله بن مبارک و علی بن مدینی، احمد بن سنان، بخاری و غیره گفته‎اند که این گروه اهل حدیث هستند و در روایتی ابن مدینی می‎گوید: آنها عرب‎ها هستند و از این روایت استدلال کرده است که آمده: «آنان اهل غرب‎اند»[۶]. و غرب به دلو بزرگ تفسیر شده است، چون عرب‎ها با دلو آب می‎کشیدند.

می‎گویم: تضادی بین این دو قول نیست؛ چون اینکه گروه پیروز و رستگار امکان ندارد که حدیث و سنت‎های پیامبر صلی الله علیه و سلم را نداند بلکه فقط بر حق کسانی پیروزند که به قرآن و سنت عمل می‎کنند و آنان اهل حدیث عرب و غیر عرب هستند.

اگر گفته شود پس چرا آن را مختص عرب‎ها قرار داده است؟ در جواب گفته می‎شود مراد مثال زدن است نه حصر، یعنی اگر عرب‎ها بر قرآن و سنت عمل نمایند آنان گروه پیروز و رستگارند.

قرطبی می‎گوید: این دلیلی است بر اینکه اجماع حجت است، چون وقتی امت اجماع کند گروه پیروز و رستگار در آن شامل است[۷].

مؤلف می‎گوید: و در این حدیث نشانه‌ی بزرگی بیان شده که آنان با وجود اینکه اندک هستند اگر کسی آنها را پشتیبانی نکند یا با آنان مخالفت ورزد به آنها آسیب و زیانی نمی‎رساند. و این مژده‎ایست به اینکه حق به طور کلی از بین نمی‎رود بلکه همواره گروهی بر آن خواهند بود.

و گفته‌اش: (تا اینکه فرمان الهی می‎آید) ظاهراً مراد از فرمان الهی گرفتن جان باقیمانده‌ی مومنان با نسیمی پاک است که در روایات آمده است. و وقوع نشانه‎های بزرگ قیامت است که بعد از آن کسی جز بدترین مردم باقی نمی‎مانند چنان‎که حاکم روایت کرده است.[۸] و اصل روایت در مسلم از عبدالرحمان بن شماسه آمده است که عبدالله بن عمرو گفت: «قیامت بر پا نخواهد شد مگر بر بدترین مردم، آنان از اهل جاهلیت بدترند». آنگاه عقبه بن عامر به عبدالله گفت: آن‌چه می‎گویی می‌دانم و اما من از پیامبر صلی الله علیه و سلم شنیدم که می‎گفت: «همواره گروهی از امت من بر امر و فرمان خدا می‎جنگند و پیروزند هر کسی با آنان مخالفت کند به آنها ضرر نمی‎رسد تا اینکه قیامت آنان را فرا می‎گیرد و آن‎ها اینگونه‎اند».  عبدالله گفت: و خداوند نسیمی می‎فرستد که بوی آن مشک است و برخورد آن چون برخورد ابریشم است و این باد هیچ کسی را که در دلش دانه‎ای از ایمان باشد را نمی‎گذارد مگر اینکه جانش را می‎گیرد، سپس بدترین مردم می‎مانند و قیامت بر آنها بر پا خواهد شد»[۹].

 

(برگرفته از کتاب توحید محمد بن عبدالوهاب)

[۱]– صحیح بخاری۷۱۱۶ و صحیح مسلم۲۹۰۶٫

[۲]-صحیح مسلم۲۹۰۷٫

[۳] مسند احمد۵/۳۹۶، مسند بزار۳۳۷۴-کشف الأستار به صورت مختصر، طبرانی در الکبیر۳۰۲۶ و طحاوی در شرح مشکل الآثار ۷/۳۹۷ و ابونعیم در الحلیه ۴/۱۷۹ روایت کرده و اسناد آن حسن است و حافظ در الفتح ۱۳/۸۷ می‎گوید سندش جید است.

[۴]– اکمال المعلم۸/۴۶۳٫

البته در اینجا سوالی پیش می‌آید: آنهایی که بعد از زمانه‌ی قاضی عیاض ادعای نبوت کرده‌اند تعدادشان چقدر است؟ این موضوع به جواب منطقی نیاز دارد.[مصحح]

[۵]– صحیح بخاری ۲۲۲۲ و صحیح مسلم ۱۵۵ از ابوهریره.

[۶]– صحیح مسلم ۱۹۲۵ از سعد بن أبی وقاص روایت می‎کند که گفت: رسول خدا صلی الله علیه و سلم می‎فرماید: «اهل غرب همواره بر حق پیروزند تا اینکه قیامت بر پا می‎شود».

[۷]– المفهم ۳/۷۶۴ با اندکی تصرف. و فتح الباری۱۳/۳۰۸٫

[۸]– المستدرک ۸۴۰۹ و حاکم می‎گوید اسنادش صحیح است و ذهبی او را تایید نموده است.

[۹]– صحیح مسلم۱۹۲۴٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …