بعضی از افراد این امت به بت‎پرستی خواهند پرداخت (۷)

خداوند در مورد اهل دوزخ می‎گوید: ﴿حَتَّىٰٓ إِذَا ٱدَّارَکُواْ فِیهَا جَمِیعٗا قَالَتۡ أُخۡرَىٰهُمۡ لِأُولَىٰهُمۡ رَبَّنَا هَٰٓؤُلَآءِ أَضَلُّونَا فَ‍َٔاتِهِمۡ عَذَابٗا ضِعۡفٗا مِّنَ ٱلنَّارِ﴾ [الأعراف: ۳۸]. «‏چون همگی آنان در دوزخ گرد هم بیایند و به هم برسند، پیروان درباره­ی پیشوایانشان می­گویند: ای پروردگارمان! اینها ما را گمراه کردند؛ پس عذابشان از آتش را دو چندان بگردان». و می‎فرماید:  ﴿وَقَالُواْ رَبَّنَآ إِنَّآ أَطَعۡنَا سَادَتَنَا وَکُبَرَآءَنَا فَأَضَلُّونَا ٱلسَّبِیلَا۠۶٧﴾ [الأحزاب: ۶۷]. «و می‌گویند: پروردگارا! ما از سران و بزرگانمان اطاعت کردیم؛ پس ما را گمراه کردند». و می‎فرماید: ﴿قُلۡ هَلۡ نُنَبِّئُکُم بِٱلۡأَخۡسَرِینَ أَعۡمَٰلًا١٠٣ ٱلَّذِینَ ضَلَّ سَعۡیُهُمۡ فِی ٱلۡحَیَوٰهِ ٱلدُّنۡیَا وَهُمۡ یَحۡسَبُونَ أَنَّهُمۡ یُحۡسِنُونَ صُنۡعًا١٠۴﴾ [الکهف: ۱۰۳-۱۰۴]. «بگو: آیا شما را به زیان‌کارترین مردم در کردار آگاه کنیم؟ آنان که تلاششان در زندگی دنیا تباه گشت و با این حال گمان می‌کنند کار نیکی انجام می­دهند».

از آن جا که پیروی از پیشوایان هدایت و شناخت آنها و فرق گذاشتن بین آنها و بین پیشوایان گمراه کننده‎ای که مورد خشم خدا هستند، به شدت نیاز است و از ضروریات می‎باشد. خداوند به ما فرمان داده که از او بجوییم که ما را به راه ائمه هدایت که بر آنها انعام شده از قبیل پیامبران، صدیقان، شهدا و صالحان هدایت کند؛ نه راه کسانی که خداوند بر آنها خشم گرفته (غیر المغضوب علیهم) کسانی که حق را می‎دانند و به آن عمل نمی‎کنند و نه راه گمراهان (ولا الضالین) کسانی که به غیر از شریعت الهی و بلکه بر اساس هوای نفس خود عمل انجام می‎دهند.

راه کسانی که به آنها نعمت داده شده شامل علم به هدایت و عمل به آن است و پیامبر صلی الله علیه و سلم  وقتی تفرقه بعد از خود را بیان کرد ائمه هدایت را توصیف نمود که آنان کسانیند که بر راهی هستند که پیامبر صلی الله علیه و سلم و صحابه‎اش بر آن هستند. چنان‎که ابوداود و غیره روایت کرده‎اند.

پس هر کسی بر شیوه‌ی پیامبر صلی الله علیه و سلم و صحابه باشد از امامان هدایت است و هر کسی با صحابه و پیامبر مخالف باشد از گمراهان است، مانند کسی که به یارانش می‎گوید: «هر کس حاجتی داشت به قبرم بیاید، حاجت او را برآورده می‎سازم» و می‌گوید: «کسی که یک متر خاک بین او و دوستانش مانع شده خیری ندارد». و یا سخنانی از این قبیل و مانند کسی که ادعا می‎کند دوستان و مریدان خود را از دوزخ نجات می‎دهد و اگر مردم به او معتقد باشند آنها را حفاظت و نگهداری می‎کند و اگر به او کفر بورزند و با او مخالفت نمایند به آنان زیان می‎رساند و ادعا می‎کند که این از کرامات اوست.

و مانند کسی که در بازارها برهنه راه می‎رود و در نماز جماعت و مجلس ذکر خدا حاضر نمی‌شود و در مجالس علم حاضر نمی‎شود بلکه علمای شریعت را عیب‌جویی می‎کند و آنها را اهل علم ظاهر می‎نامد و ادعا می‎کند که او صاحب علم باطن است و گاهی ادعا می‎کند که می‎توان از شریعت محمد صلی الله علیه و سلم بیرون رفت همان طور که خضر توانست پا را از چهارچوب شریعت موسی فراتر بگذارد و دیگر سخنان کفرآمیز و مسخره‎ای از این قبیل.

مانند کسی که ادعا می‎کند که بنده با خدایش به حالتی می‎رسد که تکالیف از او ساقط می‎شود و یا ادعا می‎کند که از اولیاء در زندگی و پس از مرگشان کمک خواسته می‎شود. و اولیاء می‎توانند سود و زیان برسانند و امور را تدبیر کنند و این کرامت آنهاست و یا می‎گوید که اولیاء از لوح محفوظ و رازهای درونی مردم باخبرند و مسجد ساختن بر قبور انبیاء و صالحان، چراغانی کردن آن، شمع روشن کردن بر قبورشان، پوشاندن آن با پارچه‌ی ابریشمی و فرش‎های گران‎بها جایز است. و یا ادعا می‎کند که هر کسی که در اصول و فروع دین به قرآن و سنت عمل کند خودش گمراه است و دیگران را گمراه می‎کند و بدعت‌گذاری کرده است، یا اینکه مدعی می‎شود که ظاهر قرآن در آیات صفات تشبیه و تمثیل است و در باب صفات و در دیگر امور از قرآن نمی‎توان به هدایت رسید، بلکه هدایت از شبهات وهمی فراگیر می‎شود که به گمان خود آن را برهان‌ها و دلایل عقلی می‎نامند، پس همه اینها و امثالشان از رهبران گمراه کننده‎ای هستند که پیامبر صلی الله علیه و سلم از آنها برای امت خود می‎ترسید و از آنها بر حذر داشته است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …