امام حسن رضی الله عنه چند زن داشته اند؟

ایا درست است که می گویند امام حسن رضی الله عنه ۹۰ یا ۳۰۰ زن داشته و حتی می گویند واقدی این مسئله را در کتاب خود ذکر کرده ایا صحت دارد یا خیر ؟

الحمدلله،

تاریخ نویسان نوشته اند که حضرت حسن زنان زیادی گرفته وطلاق داده اند ، ابن کثیر ۷۰ ، سیوطی عدد ۹۰ نفر را ذکر میکنند!

اما اکثر این روایات سند ندارد ، البته ما نمیگوییم که باید همه روایات تاریخی سند داشته باشد زیرا اگر بر علم تاریخ، مثل علم حدیث سخت بگیریم و سند بخواهیم، انوقت تاریخ نخواهیم داشت !

چگونه قبول کنیم که حسن ۹۰ زن گرفته در حالیکه تعداد فرزندانش ۱۵ فقط نفر بوده است؟

تاریخ میگوید:

علی سر منبر میگفت به پسرم زن ندهید چون طلاق میدهد ، چگونه قبول کنیم که حسن از پدرش حرف شنویی نداشته و نافرمان بوده و در همان حال سردار بهشت باشد ؟!!

این حدیث صحیح است که حسن در بهشت سردار است سندش معلوم و صحیح است و تاریخ سند ندارد و مخالف حدیث صحیح است ، پس قبولش نمیکنیم !

دلیل دیگر ما بر انکار این روایات این است که متضاد است یکی میگوید ۷۰ یکی میگوید ۹۰ یکی میگوید ۲۰۰ یکی میگوید ۲۵۰و…….

زن زیاد گرفتن مستلزم داشتن ثروت زیاد است و هیچکس نگفته سطح زندگی حسن از سطح زندگی همسایگانش در مدینه بهتر بوده پس چگونه قبول کنیم که هر روز زن میگرفته ؟

در یک روایت آمده که حضرت حسن مهریه زنی را ۱۰۰ کنیز قرار داد و به هر کنیز هم ۱۰۰۰ درهم داده ، این از ثروت بیل گیتس هم بیشتر است !! چگونه باورش کنیم ؟ نه باور کردنی نیست !

این روایت های زن گرفتن حسن گاهی سند هم دارد اما در اکثر سندها ی مربوطه ، مردی بنام وافدی در لیست راویان است که امام احمد حنبل از او کلمه ای هم روایت نکرده بخاری درباره اش گفته متروک است و ذهبی گفته با همه بزرگیش در علم ضعیف بوده شافعی گفته کتاب های وافدی همه دروغ است ……..

و روایات دیگر در این باره نیز سندش ضعیف است و یکی دوتای هم که سند صحیح دارد هیج اشاره ای به تعداد زنان حسن ندارد

و بالله التوفیق. و صلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه و سلم

سایت جامع فتاواى اهل سنت و جماعت

۲- شخصی شئی پیداشده در مغازه اش که یک عینک است را به ما می دهد و حدود ۳ماه هم گذشته و کسی سراغش هم نیامده ایا می توانم از شئی داده شده استفاده کنم .

جواب) بنا به حدیث صحیحی از پیامبر صلی الله علیه وسلم:

عَنْ زَیْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِیِّ رضی الله عنه أَنَّ النَّبِیَّ صلی الله علیه وسلم سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ اللُّقَطَهِ، فَقَالَ: «اعْرِفْ وِکَاءَهَا» أَوْ قَالَ: «وِعَاءَهَا وَعِفَاصَهَا، ثُمَّ عَرِّفْهَا سَنَهً، ثُمَّ اسْتَمْتِعْ بِهَا، فَإِنْ جَاءَ رَبُّهَا فَأَدِّهَا إِلَیْهِ». .. قَالَ: فَضَالَّهُ الْغَنَمِ؟ قَالَ: «لَکَ أَوْ لأَخِیکَ أَوْ لِلذِّئْبِ». (بخارى:۹۱(

یعنی: زید بن ‏خالد رضی الله عنه روایت می کند که: مردی از رسول الله صلی الله علیه وسلم درباره چیز گم شده ای که پیدا شده است سؤال نمود. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «برخی از مشخصات آن (مانند نوع ظرف یا چیزی که دور آن بسته شده است) را تا یک سال، برای مردم اعلام کن. اگر صاحبش پیدا نشد، از آن استفاده کن. و اگر صاحبش پیدا شد آنرا به او برگردان». .. سائل پرسید: اگر گوسفندی پیدا شود، چه باید کرد؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «آن گوسفند یا از آنِ تو و یا از آنِ برادرت خواهد بود. و اگر نگهداری نکنی،  از آنِ گرگ  خواهد شد».

بنابراین نبایستی تا پس از یکسال از شیء پیدا شده استفاده شود و البته فردی باید از آن استفاده کند که آنرا پیدا نموده است .

و بالله التوفیق. و صلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه و سلم

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …