امامان دوازده گانه اهل تشیع از دیدگاه اهل سنت چه جایگاهی دارند؟ و اسامی همسران پیامبر ‏صلی الله علیه وسلم(مادران مؤمنان)‏

امامان دوازده گانه اهل تشیع از دیدگاه اهل سنت چه جایگاهی دارند؟  با ذکر نامهایشان

همسران رسول الله چند نفر بودن با ذکر نامهایشان؟

الحمدلله،

نام امامان شیعه اثنی عشریه به ترتیب عبارت اند از: ۱٫ امام علی ـ رضی الله عنه ـ، ۲٫ امام حسن ـ رضی الله عنه ـ، ۳٫ امام حسین ـ رضی الله عنه ـ، ۴ امام علی بن حسین ـ رحمه الله ـ، ۵٫ امام محمد باقر ـ رحمه الله ـ، ۶٫ امام جعفر صادق ـ رحمه الله ـ، ۷٫ امام موسی کاظم ـ رحمه الله ـ، ۸٫ امام رضا ـ رحمه الله ـ، ۹٫ امام جواد ـ رحمه الله ـ، ۱۰٫ امام علی النقی ـ رحمه الله ـ، ۱۱٫ امام حسن عسگری ـ رحمه الله

همه این ائمه یازده گانه از بزرگان دینی بودن واحترام وارزششان به خاطر بزرگیشان در دین است نه بخاطر اینکه فرزندان پیامبر بودند پس ارزش واحترامشان برهمه واجب است واگر کسی به یکی از این بزرگان ارزش قائل نشود مانند اینکه به همان اندازه به آرمانهای اسلامی ارزش قائل نشده است . شما می‌توانید به فهرست بخاری و مسلم و دیگر منابع اهل سنت نگاه فرمایید تا احادیثی که اهل سنت در کتابهایشان در مورد فضیلت اهل بیت روایت کرده‌اند را ببینید، احادیثی که بعضی به صورت عام و کلّی اهل بیت را ستوده‌اند و در بعضی، از افراد اسم برده شده است.

و محبت اهل بیت و آن بزرگواران جزو واجبات هر مسلمانی است و یکی از اصول عقیده اهل سنت وجوب محبت و احترام آنهاست. ولی با این وجود اهل بیت را از حد خود بالاتر نمی برند و در حق آنها غلو نمی کنند چنانکه برخی ادعا دارند که بدانها الهام می شود و معصومند! لذا اهل سنت نه مانند نواصب در حق آنها ظلم می کند و نه مانند روافض در حق آنها غلو و افراط می نماید و آنها را در جایگاه واقعی خود قرار می دهند.

اما امام دوازدهم (مهدى منتظر آنها) که شیعه به آن معتقد هستند هیچ دلیل عقلی ونقلی مستند برآن وجود ندارد وما هم همانگونه که در بیان قواعد این نکته مهم را ذکر کردیم اینگونه هستیم که ادعای بدون دلیل را نپذیریم .

اما نام مادران مؤمنان:

۱- خدیجه کبری رضی الله عنها پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم با او ازدواج کرد در حالی که چهل سال داشت.

۲ – سوده دختر زمعه رضی الله عنها در حالی که او بیوه‌زن سکران بن عمر و بود.

۳ – عایشه دختر ابوبکر صدیق رضی الله عنها او تنها دختر باکره‌ای بود که رسول خدا صلی الله علیه وسلم با او وصلت نمود.

۴ – حفصه دختر عمر بن خطاب رضی الله عنها او بیوه‌زن یکی از شهدای جنگ بدر حضرت خنیس بن خدافه بود.

۵ – زینب دختر جحش رضی الله عنها همان دختر عمه پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم که مطلقه زید بن حارثه بود.

۶ – زینب دختر خزیمه رضی الله عنها در حالی که او بیوه‌زن یکی از شهدای جنگ بدر حضرت عبیده بن حارث بود.

۷ – ام سلمه هند دختر امیه رضی الله عنها در حالی که او بیوه‌زن یکی از شهدای أحد عبدالله بن عبدالاسد بود.

۸ – ام حبیبیه رمله دختر ابوسفیان رضی الله عنها در حالی که او بیوه‌زن عبیدالله بن جحش بود.

۹ – میمونه دختر حارث هلالی رضی الله عنها همان خاله خالد بن ولید و عبدالله بن عباس.

۱۰ – جویریه دختر حارث رضی الله عنها در حالی که او بیوه‌زن صفوان مصطلقی بود.

۱۱- صفیه دختر حیی بن‌ اخطب رضی الله عنها در حالی که او بیوه‌زن کنانه ابن ابی الحقیق بود.

پیغمبر معظم اسلام صلی الله علیه وسلم در همه آن ازدواجهای خود با زنان متعدد را همیشه مصلحت دین، قانون اسلامی و شریعت الهی را در نظر داشته و هدفش پیوند قلبها بسوی دین خدا بود که به وسیله این مصاهرت و زناشویی توانست بزرگان و اشراف قبایل و عشایر مختلف عرب را بسوی خود کشاند.

نکته دیگر این که به مردم چگونه زیستن و چگونه رفتارکردن با زنان را آموخت و به مردم یاد داد که چگونه باید ارزش و احترام زنان را حفظ نموده و در بین‌شان عدالت، رحمت و شفقت اسلامی را مراعات نمود، و همچنان که بیان کردیم برای هریک از ازدواجهای آن حضرت اهداف و مقاصد خاص سیاسی و دینی و یا اهداف اجتماعی بود که رسول اسلام منظر نظر خویش را بسوی آن انداخت و در نتیجه به هدف اصابت کرد.

آن هنگام که رسول اسلام با خدیجه کبری که چهل سال داشت ازدواج کرد، و رسول خدا با او بیست و شش سال زندگی کرد بدون این که در حیات او با احدی ازدواج کند، تا این که حضرت خدیجه رضی الله عنها وفات کرد، و در این وقت سن رسول خدا نیز به پنجاه و یک سالگی رسید که فقط تا این زمان با یک زن سپری شد.

بعد از این با أم المؤمنین سوده دختر زمعه که آنهم پیرزن سالخورده‌ای بود ازدواج کرد و در حدود سه سال از عمر خود را با ایشان گذراند.

پس بنابراین، رسول خدا مدت پنجاه و چهار سال از عمر شریف خود را در عزوبت و تک همسری سپری کرده است، اما بقیه زنان آن حضرت همگی‌شان در زمانی که جنگها بین مسلمانان و مشرکین شروع شد، به ازدواج او درآمدند.

و بیشتر جنگها که باعث قتل و غارت زیادی شد در بین سالهای دوم تا هشتم هجری بود، تا این که در سال هشتم هجری به پیروزی مسلمانان با فتح مکه بدست‌شان انجامید و آن خانه خدا برای همیشه از دست بت‌پرستان آزاد گردید.

و معروف است که در زمان جنگ معمولاً مردان که استوانه‌های خانه هستند، کشته می‌شوند و زنان زیادی بی‌شوهر می‌مانند و فرزندان یتیم می‌گردند، و در حالی شبانه روز را سپری می‌کنند که بدون هیچ یار و یاور و سرپرستی هستند.

ما در چنین اوضاع دردناکی برخورد بزرگوارانه رسول اسلام را دیدیم، او به زنان بی‌سرپرست نظر لطف نمود و به آنها نیکی کرد و فرزندان‌شان را تحت تکلیف خود درآورد و با این عده ازدواج نمود تا بدین وسیله بتواند ناگواریهای جنگ را مختصری تخفیف دهد، و آن عزیزان قبایل که در اثر جنگ به خواری و ذلت افتاده بودند، ترحم کند. و به ثروتمندان قوم که در اثر جنگ فقیر و بی‌چیز شده بودند، ترحم نماید. و بعد از خود زنانی بعنوان مادران عزیز مؤمنان بر جای گذارد تا این مادران بسان مدرسه‌هایی جهت تعلیم و تربیت مردم مسلمان باشند، معلمینی که بتوانند جامعۀ بعد از رسول را تعلیم دین دهند.

رسول گرامی اسلام پس از وفات خود نُه زن از امهات مؤمنین را بر جای گذاشت که این زنان احکام دین را به زنان می‌آموختند و در بسیاری از مسائل برای مردان فتوا صادر می‌کردند.

و چیزی که معلوم است هیچگاه یک زن ممکن نیست بتواند کار نُه زن را انجام دهد، و در هرکدام از این ازدواجها دلیل روشنی است برای ما که نشان‌دهندۀ اخلاق عالی و بزرگ رسول خدا است. و همچنین دلیل قاطعی برای هر سخن منکر نمایان گشت، و اهداف عالی و مقاصد پاک رسول خدا صلی الله علیه وسلم در ازدواجهای متعددش برای جهانیان آشکار گشت

والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …