اعتدال و عوامل خروج از آن (۲)

همان طور که در پست قبلی گفتیم اعتدال و دوری از افراط و تفریط امری پسندیده است و نظم در نظام آفرینش بیانگر این است که خداوند هم در خلقت مخلوقاتش حد اعتدال را رعایت کرده است چون اگر در آفرینش هستی افراط و تفریط می بود دیگر “نظم نظام آفرینش” معنا نداشت!
برای روشن شدن این مطلب لازم است معنای «نظم» را بدانیم:

نظم یعنی: «وضع شیء علی موضعه»: هر چیزی در جایگاه خودش قرار گیرد.
با توجه به این تعریف روشن می شود که الله متعال در نظام آفرینش افراط و تفریط نداشته است. چون هر چیزی در جا و مکان خودش قرار گرفته است و هر یک به وظیفه خود عمل می کند.
حالا که اینقدر اعتدال و میانه روی در زندگی مهم است و دوری از افراط و تفریط لازم و ضروری است پس چرا بعضی از ما در زندگی روزمره خودمان از اعتدال خارج می شویم و دچار افراط و تفریط می شویم.
اگر برخی مشکلات اجتماعی و خانوادگی را بررسی کنیم می بینیم که برخی از ما گاهی اوقات در روابط خانوادگی دچار افراط و تفریط می شویم.
به عنوان مثال: بزرگترین عامل طلاق چیست؟ چه می شود خانمی که با هزار امید و آرزو سرسفره عقد می نشیند و خودش را آماده می کند تا با لباس سفید به خانه بخت برود و با کفن از آنجا خارج شود اما بعد از مدتی همین خانم برای درخواست طلاق به دادگاه مراجعه می کند؟
وقتی علت این کارش را جویا می شویم، می بینیم که شوهر این خانم در همه ی جوانب زندگی اعتدال نداشته است و گاهی دچار افراط و گاهی دچار تفریط شده است.
:x:اگر در برخی مسایل به بن بست و مشکل می رسیم، با یک بررسی و نگاهی به گذشته به این نتیجه می رسیم که در آن مسأله حد اعتدال را رعایت نکردیم و حتی در برخی مسایل دینی و مذهبی هم می بنیم که متاسفانه برخی از علما، دعواتگران و افراد دین دار دچار افراط و تفریط می شوند و با انجام اعمال زشت و بی منطق که با اصل دین سازگاری ندارد سبب دین گریزی سایر افراد می شوند که در ادامه این بحث به این موضوع خواهیم پرداخت.
بنابراین هرچه ضرر، تخریب، انحراف و مشکل در جامعه و زندگی روزمره ما به وجود می آید مهمترین عامل اصلی آن افراط و تفریط است.
پس باید حد اعتدال و میانه روی در تمام امور زندگی رعایت شود و به آن توجه کرد و اعتدال شامل همه ی امور می شود؛ اعتدال روحی، اعتدال مالی، اعتدال کلامی، اعتدال در محبت، اعتدال در دوست داشتن، اعتدال در عبادت، اعتدال مذهبی و دینی و… .

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …