ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم

  • بقلم/ دکتر عادل شدی

 

پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم در سن ۲۵ سالگی با خدیجه کبری که زنی ۴۰ ساله بود ازدواج کرد.

خدیجه زنی سرمایه‫دار و تاجر بود، و پیامبر را که نزد او کار می‫کرد همراه با غلامش “میسره” برای تجارتی به سرزمین شام فرستاد. میسره در این سفر بشدت مجذوب اخلاق والا، و امانتداری و راستگویی و شخصیت ویژه‫ی پیامبر خدا شد، و وقتی از سفر بازگشت هر آنچه در سفر از پیامبر دیده بود را برای سرورش خدیجه بازگو کرد. خدیجه پس از درک شخصیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم به آنحضرت علاقمند شده، با ایشان ازدواج کرد.

این ازدواج با برکت مدت ۲۵ سال دوام پیدا کرد. خدیجه کبری سه سال قبل از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به مدینه، در حالیکه ۶۵ سال داشت، پیامبر ۵۰ ساله را تنها گذاشته بدیار باقی شتافت. خدیجه همسر آنحضرت و ابوطالب عمویشان در یک سال وفات کردند. و پیامبر که با رفتن آن دو در حقیقت دو پایگاه و ستون بسیار مهم، و دو پشتیبان نیرومند، و دو دوست و عزیزش را از دست داده بود بسیار ناراحت شد، بگونه‫ای که آن سال در نزد مسلمانان به سال “اندوه” و حزن شهرت یافت.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم پس از وفات خدیجه کبری برای حل و فصل کردن مسائل بسیار مهمی در جامعه، و بخاطر حکمتهایی بسیار عمیق و دقیق، و رسیدن به اهدافی بسیار والا و جلیل ازدواجهای متعددی کردند.

حضرت محمد صلی الله علیه وسلم تمام جوانیشان را در کنار زنی که ۱۵ سال از او بزرگتر بود گذرانید و در طول ۲۵ سال زندگی مشترک در آن جامعه‫ای که تجدید فراش و ازدواجهای متعدد یکی از عادات و رسوم آن بود هرگز با زنی دیگر ازدواج نکرد. و توجه به این نقطه بر ملا کننده‫ی حقیقت دروغ و مکر و حیله و کینه و دشمنی برخی از شرق شناسان غربی است که از روی خباثت و تحریف واقعیتها پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم را فردی ـ العیاذ بالله ـ شهوانی که دنبال خوشگذرانی بود معرفی می‫کنند!

این افراد مغرض با وجود اینکه می‫دانند پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم، تمام مدت جوانی ـ که شهوت انسان در بالاترین درجه‫ی آن است ـ خود را با بیوه زنی که ۱۵ سال از او پیرتر بود گذرانید. البته گمان نمی‫کنم این مستشرقان کینه‫توز و مغرض ادعا کنند که شهوت در تمام این مدت طولانی خاموش بوده، و پس از ۵۰ سالگی فوران کرده است؟! چون ادعائی اینچنینی تنها می‫تواند دلیلی باشد بر حماقت و دیوانگی کسی که چنین ادعائی می‫کند.

البته این ادعای مسخره و بی‫مزه و مغرض را تنها برخی از مستشرقان غربی کینه‫توز، و کسانی که با ساز آنها می‫رقصند مطرح ساخته‫اند، که با طرح آن خود را مسخره‫ی عالم و آدم کرده‫اند. و بسیاری از علماء و اندیشمندان غربی با شدت با این دید منفی و مغرضانه که با منطق و واقعیت کاملا در تضاد است مخالفت کرده‫اند.

پژوهشگر سرشناس ایتالیایی خانم دکتر “لورافیشیا فاغلیری” از جمله کسانی است که انگشت بر حقیقت نهاده، با عقل و منطق درست قضیه را مورد بحث و بررسی قرار داده است. او می‫گوید: محمد تمام مدت جوانیش را که غریزه جنسی در انسان در بالاترین درجه و قدرت خود است. با وجودی که در جامعه عربی ـ قبل از اسلام ـ آن دوران می‫زیست که در آن خانواده به عنوان کیان اجتماعی و مستقل تا حد بسیار زیادی به کلی وجود نداشت، و یا در حال انهیار بود، و در آن جامعه چند همسری یک قاعده و اساس بود، و طلاق نیز تا آخرین حد تصور آسان و بی‫اهمیت بود. در چنین جامعه‫ای محمد تنها با یک همسر که زنی بود بنام خدیجه که از او بسیار بزرگتر بود ازدواج کرد. و در طول ۲۵ سال زندگی مشترک همسری بسیار مخلص و وفادار بود که زنش را بسیار دوست داشت. و او تا روزی که خدیجه وفات کرد هرگز ازدواج دیگری ننمود. اما ازدواجهای دیگرشان پس از وفات خدیجه و پس از عمر ۵۰ سالگی بود. و البته هر یک از ازدواجهایش از روی سببی اجتماعی و یا سیاسی بوده است. مثلا؛ می‫خواست با ازدواجی زنهایی که در تقوا و پرهیزگاری و ایمان به مراتب والایی دست یافته‫اند را مورد تکریم واحترامش قرار داده منزلت آنها را در جامعه بالا ببرد، و با برخی ازدواجها روابط اجتماعی و نسبی با برخی از عشایر و قبائل دیگر بر پا می‫کرد تا راهی جدید برای گسترش اسلام پیدا کند.

حضرت محمد صلی الله علیه وسلم بجز عائشه (رضی الله عنها) با هیچ دختری، و یا زنی جوان ازدواج نکردند، تمام همسران دیگر آن حضرت خانمهایی بیوه بودند که عمری از آنها گذشته بود. آیا این شهوترانی است؟! ای کاش کسانی که چنین حرفهایی پوچ را طوطی وار تکرار می‫کنند کمی به عقلهایشان بها دهند.

حضرت محمد صلی الله علیه وسلم فردی از بشر بود، و خدا نبود! و شاید هم احیانا به امید اینکه صاحب پسری شود ازدواج می‫کرده، چرا که پسرهایی که از همسرش خدیجه متولد شدند همه وفات کردند، و تنها چهار دختر از خدیجه برای پیامبر باقی ماند.

با وجود اینکه پیامبر از وضع اقتصادی خوبی برخوردار نبود، سرپرستی این خانواده‫ی بزرگش را خود بر دوش داشت. و همیشه عدالت و برابری کامل را در بین همسرانش مراعات می‫کردند، و هرگز کسی از آنها را بر دیگری برتری ندادند.

پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم در تعدد ازدواجهایش بر روش و سنت پیامبران پیش از خود چون حضرت موسی (علیه السلام) و غیره عمل کردند. و کسی بر ازدواجهای متعدد آن پیامبران کوچکترین اعتراضی نکرده است. آیا این بدین دلیل است که ما از تفاصیل زندگی آنها بی‫اطلاع هستیم، در حالیکه از کوچک و بزرگ زندگی خانوادگی پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم خبر داریم([۱]).

همسران پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم

پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم در کهنسالی پس از وفات خدیجه کبری با زنی بنام “سوده دختر زمعه” ازدواج کردند. پس از او با عائشه دختر نزدیکترین یاران و دست پروردها و شاگردانش؛ ابوبکر صدیق ـ رضی الله عنه ـ ازدواج کردند، که البته او تنها دختری بودند که پیامبر با او ازدواج کردند.

سپس با حفصه دختر عمر بن الخطاب که پس از ابوبکر نزدیکترین یاران رسول خدا صلی الله علیه وسلم به ایشان بود. می‫توان گفت ابوبکر دست راست پیامبر و عمر دست چپ ایشان بودند.

سپس با زینب دختر خزیمه بن الحارث، و سپس با ام سلمه که نامش “هند دختر امیه” بود، و همچنین با زینب دختر جحش و با جویریه بنت الحارث، و با ام حبیبه دختر ابوسفیان، و پس از فتح خیبر و درهم کوبیده شدن یهودیانی که به پیامبر خیانت کرده بودند با صفیه بنت حیی سردار یهودیان، و اخیرا با “میمونه بنت الحارث ” ـ رضی الله عنهن ـ ازدواج کردند. و این آخرین ازدواج پیامبر صلی الله علیه وسلم بود.

 

([۱]). نگا: کتاب “قالوا عن الإسلام”، دکتر عماد الدین خلیل، ص/۱۲۰ـ۱۲۱٫ برگرفته از کتاب “دفاع عن الإسلام” اثر پژوهشگر ایتالیایی خانم دکتر “لورافیشیا فاغلیری”.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …