درسی از پیامبر خوبان صلی الله علیه وسلم(۲)

  1. این آیت کمال الهی و الگوی انسان کامل قرآنی را خداوند بر سایر فرستادگان و پیامبرانش برتریها داد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم می‫فرمایند: در شش مورد بر سایر پیامبران برتری داده شدم؛ به من کلام و سخن جامع و برتر ارزانی داده شده، با هیبت ترس بر دشمنانم پیروزی داده شدم. غنیمت بر من حلال قرار داده شد. همه‫ی زمین برای من مسجد و پاک قرار داده شد. و مرا خداوند بسوی تمام انسانیت فرستاد. و با من نبوت و پیامبری پایان یافت([۱]).
  2. خداوند متعال از بین بشریت باشرف‫ترین و با تقواترینشان را انتخاب کرده، پیک آخر خود قرار داده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم می‫فرمایند: من محمد فرزند عبدالله فرزند عبدالمطلب هستم؛ خداوند بشریت را آفرید، و مرا در بهترین آنها قرار داد، سپس آنها را به دو گروه تقسیم کرد، و مرا در گروه برتر قرار داد. سپس آنها را به صورت قبیله‫ها درآورد، و مرا در بین بهترین قبیله‫ها قرار داد. سپس آنها را بصورت خانواده تقسیم کرد، و مرا در بهترین خانواده قرار داد، پس من از همه‫ی شما در بهترین خانه‫ام، و ازهمه‫ی شما برترم([۲]).
  3. در روزی که تشنگی بشریت را بشدت می‫آزارد، اوست که بر سر حوض شرف ایستاده، و اوست که کلید شفاعت را در قیامت بدست می‫گیرد.

پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم می‫فرمایند: من کنار حوض کوثر منتظر شمایم، برخی از شما را بسوی من می‫آورند، وقتی آنها را می‫شناسم از آنجا دورشان می‫کنند. می‫گویم: پروردگارا! آنها یاران من هستند. به من گفته می‫شود: شما نمی‫دانید اینها پس از شما چه کرده‫اند([۳]).

و همچنین فرمودند: هر پیامبری را دعایی بود که در نزد پروردگار طلب کرد و برای او استجابت شد. ولی من دعایم را نزد خود نگه داشته‫ام تا در روز قیامت شفاعت امت خود کنم([۴]).

  1. پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم آقا و سید بشریت در روز قیامت است.

آن حضرت صلی الله علیه وسلم می‫فرمایند: بدون فخر بگویم که؛ من آقا و سرور فرزندان آدم در روز قیامتم. و بدون فخر بگویم که؛ پرچم حمد و ثنا در دستان من است، و تمام پیامبران از آدم گرفته تا سایر رسولان خداوند همه زیر پرچم من حرکت می‫کنند. و بدون فخر گویم که؛ من اولین کسی هستم که شفاعت می‫کنم، و اولین کسی که شفاعتش پذیرفته می‫شود([۵]).

  1. و این فخر عالمیان و آفتاب تابان دوجهان اولین کسی است که پای مبارکش بر کف بهشت گذاشته خواهد شد.

رسول الله صلی الله علیه وسلم می‫فرمایند: من اولین کسی هستم که در بهشت را می‫زنم. دربان خواهد گفت: کیستی؟ می‫گویم: من محمدم. در جواب خواهد گفت: بلند می‫شوم و در را بروی شما می‫گشایم، البته هرگز قبل از شما برای کسی بلند نشده‫ام، و پس از شما برای هیچ کس بلند نخواهم شد([۶]).

  1. و پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم الگو و نمونه‫ی انسان کامل است برای بشریت تا بروز قیامت؛ هر کس آرزوی دست یافتن به بهشت و یا نجات یافتن از جهنم دارد، و رضایت خداوند را مد نظر گرفته باید قدم بر جای پای این الگو و اسوه و نمونه‫ی کمال و جمال بگذارد تا به سر منزل سعادت رسد.

خداوند منان می‫فرمایند: [الأحزاب: ۲۱].

{یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند.}

  1. پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم همان انسان کاملی است که خداوند خود او را برای ادای مسئولیت آخرین پیک آسمانی تربیت کرده، و کنترل زبان او نیز در دست وحی است. او هرگز سخن بیهوده نمی‫گوید، و هر سخنی درباره دین و آئین نامه‫ی هدایت بر زبان راند از خورجین وحی است که غلط و اشتباه را بسوی آن هیچ روزنه‫ای نیست.

پروردگار یکتا در وصف رسولش می‫فرمایند:

[النَّجْم: ۳ – ۴].

{و هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید! (٣) آنچه می‌گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست! (۴)}

این دوازده مروارید لعل فروزان نمونه‫ی خرمنی است که می‫توانیم از اقیانوس بیکران و لا متناهی صفات والای رسول خدا صلی الله علیه وسلم برگرفته گوشواره‫ی گوشهایمان، و گردنبند گلویمان قرار دهیم. و بهمان اندازه که انسان بتواند بدان رمز کمال و نماد جمال بیشتر  نزدیک شود، به همان اندازه به سعادت و رشادت و برتری و کمال نزدیکتر شده است…

 

 

([۱]). به روایت امام مسلم نیشابوری.

([۲]). به روایت امام احمد و ابوداود سجستانی. و ألبانی آنرا صحیح دانسته.

([۳]). به روایت امام بخاری.

([۴]). به روایت امام بخاری و امام مسلم نیشابوری.

([۵]). به روایت امام احمد و امام ترمذی، و ألبانی آنرا صحیح دانسته.

([۶]). به روایت امام مسلم نیشابوری.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …