احکام بدفالی گرفتن (۱)

خداوند متعال می‎فرماید: ﴿أَلَآ إِنَّمَا طَٰٓئِرُهُمۡ عِندَ ٱللَّهِ وَلَٰکِنَّ أَکۡثَرَهُمۡ لَا یَعۡلَمُونَ﴾ [الأعراف: ۱۳۱]. «به راستی بدشگونی آنان، نزد الله است؛ ولی بیشترشان نمی­دانند‏».

از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «(توهم‌ های عصر جاهلیت از قبیل) «عدوی»(تعدیه و تسری بیماری‎ها) فال‎گیری پرندگان، منحوس پنداشتن پرنده‌ی‌ بوم،  ماه صفر را بد دانستن، هیچ یک حقیقت ندارد». [روایت بخاری و مسلم]. و مسلم اضافه کرده: خوبی و بدی را به ستاره‎ها نسبت دادن و غول و جنی که آنها تصور می‎کردند مردم را در صحرا سرگردان می‎کند، حقیقت ندارد.

بخاری و مسلم از انس روایت کرده‎اند که گفت: پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «توهم سرایت بیماری‎ها و بدشگونی گرفتن حقیقت ندارد، البته نیک فالی مورد پسندم است». گفتند: «فال نیک چیست؟ سخن خوب».

ابوداود با سند صحیح از عقبه بن عامر روایت می‎کند که گفت: از فال گرفتن نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم یاد شد، فرمود: «بهترین آن نیک فالی است. و بدفالی گرفتن نمی‎تواند مسلمان را از کار و تصمیم او باز دارد، هرگاه از شما چیزی را دید که نمی‎پسندید بگوید: بار خدایا خوبی‎ها را کسی جز تو نمی‌تواند بیاورد و بدی‎ها را کسی جز تو دور نمی‎کند و قوت و همت نجات از مشکلات جز به کمک تو میسّر نیست.(لاحول ولا قوه إلا بالله العلی العظیم).

از ابن مسعود از پیامبر  صلی الله علیه و سلم روایت است که گفت: بدفالی گرفتن شرک است. و هیچ کسی از ما نیست که به اقتضای بشریت در دلش فکر و اندیشه‎ای نگذرد. اما خداوند آن را با توکل از میان می‎برد.روایت ابوداود و ترمذی و آن را صحیح دانسته است و آخر آن را قول ابن مسعود شمرده‌اند.

 امام احمد از ابن عمر روایت می‎کند: «هر کسی بدفالی گرفتن او را از کارش باز دارد شرک ورزیده است». گفتند: کفاره این کار چیست؟ گفت: کفّاره‎اش این است که بگویی: بار خدایا هیچ خوبی نیست جز خوبی که از جانب تو می‎رسد و آسیبی جز از سوی تو به کسی نمی‎رسد، و هیچ معبود به حقّی جز تو نیست.(اللهم لا خیر إلا خیرک ولا طیر إلا طیرک ولا إله غیرک).

و همچنین در مسند احمد بن حنبل از فضل بن عباس رضی الله عنه روایت است که گفت: «فال گرفتن همان چیزی است که شما را به انجام دادن یا انجام ندادن کاری وا می‎دارد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …