احادیث ضعیف و موضوع و اثر آنها بر عقیده مسلمانان

تعریف حدیث موضوع:

عبارت است از حدیثی که ایجاد شده و ساخته و پرداخته ی ذهن جعل کننده ی آن می باشد. حدیث موضوع بدترین انواع حدیث ضعیف است. و با آگاهی از موضوع بودن آن، روایت کردن آن در هر معنایی حرام است مگر اینکه موضوع بودن آن بیان گردد.[۱]

ابن کثیر رحمه الله می گوید: «روایت حدیث موضوع برای هیچیک از مردم جایز نیست مگر در راستای توبیخ و نکوهش و رد آن؛ تا اینکه جاهلان و نادانان و عوامی که فریب آن را خورده اند، از آن برحذر باشند».[۲]

هشدار در مورد دروغ بستن به رسول خدا  صلی الله علیه و سلم:

۱- از مغیره بن شعبه روایت است که می گوید: شنیدم که رسول خدا  صلی الله علیه و سلم فرمودند: «إِنَّ کَذِبًا عَلَیَّ لَیْسَ کَکَذِبٍ عَلَى أَحَدٍ، مَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّدًا، فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ»:[۳] «دروغ بستن بر من همچون دروغ بستن بر افراد دیگر نیست. هرکس عمدا بر من دروغ ببندد، پس باید جایگاه خود را در آتش آماده ببیند».

و از وائله بن اسقع روایت است که رسول خدا  صلی الله علیه و سلم فرمودند: «إِنَّ مِنْ أَعْظَمِ الفِرَى أَنْ یَدَّعِیَ الرَّجُلُ إِلَى غَیْرِ أَبِیهِ، أَوْ یُرِیَ عَیْنَهُ مَا لَمْ تَرَ، أَوْ یَقُولُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَا لَمْ یَقُلْ»:[۴] «یکی از بزرگ  ترین دروغ ها این است که انسان خود را به کسی جز پدرش نسبت دهد یا خوابی را که ندیده است بگوید: دیده ام؛ و یا سخنی را به رسول الله  صلی الله علیه و سلم نسبت دهد که او نگفته است».

و از سمره بن جندب روایت است که رسول خدا  صلی الله علیه و سلم فرمودند: «مَنْ حَدَّثَ عَنِّی بِحَدِیثٍ یُرَى أَنَّهُ کَذِبٌ، فَهُوَ أَحَدُ الْکَاذِبِینَ»:[۵] «هرکس از من حدیثی را روایت کند که به دروغ بودن آن واقف است، او یکی از دروغگویان می باشد». سخاوی می گوید: «و این جمله به عنوان وعیدی شدید در حق کسی که حدیثی را روایت می کند که گمان می کند دروغ است، کفایت می کند».

 

 

[۱] نگا: تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی، حافظ سیوطی، ص: ۲۷۴

[۲] – ابن الجوزی می گوید: «چه زیبا گفته اند: چون دیدی که حدیثی با عقل یا نقل مخالف است یا با اصول در تناقض است، بدان که آن حدیث موضوع است. و معنای در تناقض بودن حدیث با اصول این است که خارج از دیوان های اسلامی چون مسانید و کتاب های مشهور باشد. الباعث الحثیث: ۷۸

[۳] – بخاری: ۱۲۰۹؛ مسلم: ۵

[۴] – بخاری: ۳۲۴۷

[۵] –  مسلم؛ این حدیث متواتر است. و نووی نقل می کند که از دویست صحابه وارد شده است. یکسان است کسی که حدیث را روایت می کند، دروغ بودن آن را بداند – چنانکه از علمای این علم شریف باشد – یا اینکه دروغ بودن آن را نداند و از عوام باشد و عالم ثقه ای وی را از دروغ بودن آن آگاه کند، در هر دو صورت نسبت دادن حدیث دروغ به رسول خدا بر وی حرام است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …