آیا نهی مقتضیِ فور و تکرار است؟[۱]
برخی معتقدند که: نهی با صیغهی خود بر فور و تکرار دلالت ندارد، زیرا طبیعت نهی مستلزم این امر نیست و دلالت آن بر فور و تکرار، در واقع از امری خارج از صیغهی نهی، یعنی از قرینهی دال بر فور و تکرار فهمیده میشود و بعضی هم معتقدند که: اصلِ نهی مفید فور و تکرار است، یعنی تکرار خودداری از انجام فعل و ادامهدادنِ این خودداری کردن در همهی زمانها، کما این که مقتضیِ ترک فوری فعل در زمان حال هم هست و بنابراین، اگر شارع از چیزی نهی کرد، بر مکلّف واجب است که در حال و فوراً و برای همیشه دست از آن بردارد، زیرا امتثال در باب نهی، جز با امتناعِ سریع از انجام فعل در زمان حال و ادامهدادن این امتناع محقق نمیشود و نیز، شارع تنها به خاطر مفسدهی یک چیز است که از آن نهی میکند و از بینبردن این مفسده هم فقط وقتی ممکن است که فرد فوراً و در زمان حال و برای همیشه از انجام آن امتناع نماید. ما نیز این رأی را راجح میدانیم.
[۱]– المسوده، ص ۸۱؛ لطایف الإشارات، ص ۲۵؛ آمدی ۲/ ۲۸۴ به بعد.