آیا نهی فسادِ منهیٌ عنه را اقتضا میکند؟[۱]
چنان که ذکر شد، نهی در صورتِ تجرد از قراین -بنابر قولِ راجح- مفید تحریم است و پس برای مکلّف جایز نیست که منهیٌ عنه را انجام دهد وگرنه، به گناه و عقابِ آخرت گرفتار میشود و بدیهی است که این مجازات اخروی است؛ لکن: آیا اگر منهی عنه از عبادات و معاملات باشد، نهی مقتضیِ فساد منهی عنه هم هست تا اگر اعمالِ نهی شده به صورتِ صحیح واقع شوند، آثار شرعی و مقررشان به آنها تعلّق پیدا نکند؟ علما در موردِ این مسأله باهم اختلاف کردهاند و ما در زیر خلاصهی اقوال آنان را ذکر میکنیم:
۱- اگر نهی متوجه چیزی باشد که در حقیقتِ فعل و چارچوبِ شرعیِ آن تأثیر میگذارد؛ مانندِ نهی از بیعِ جنینِ (حیوان) در شکم مادرش، یا بیعِ معدوم، یا نهی از خواندنِ نماز بدون وضو، یا نهی از نکاح با مادران؛ آنگاه در این حالت نهی مقتضی فساد و بطلان منهی عنه است و اعتبار منهی عنه کأن لم یکن تلقی میشود و با امر معدوم حکم مساوی خواهد داشت و بر آن هم آثاری که بر معدوم در صورتِ صحیح ایجاد شدنش مترتب میگردد، مترتب نمیشود و این، همان نوع از منهیٌ عنه است که علما در تعبیر از آن میگویند: آن چیزی است که شارع از آن نهی کرده است، به خاطر عین خودش، یعنی به خاطر ذاتِ فعل یا جزئی از آن.
[۱]– لطایف الإشارات، ص ۲۵- ۲۶؛ إرشاد الفحول، ص ۹۸؛ آمدی ۲/ ۲۷۵ به بعد.