آیا لقب صدیق و فاروق از القاب حضرت علی رضى الله عنه می باشد؟ (۲)

و جواب این شبهه:
حدثنی أبو الخطاب، قال: حدثنی نوح بن قیس، قال: حدثنا سلیمان أبو فاطمه عن معاذه بنت عبد الله العدویه، قالت: سمعت علی بن أبی طالب على منبر رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول: أنا الصدیق الأکبر آمنت………
نوح بن قیس:شیعه و ضعیف… میزان اعتدال ج۴ص۲۹۷
سلیمان بن عبدالله ابو فاطمه:علامه ذهبی بعد از ذکر همین روایت هم نوح و هم ابوفاطمه را مجروح دانسته و در مورد ابوفاطمه اینچنین آورده:
قال البخاری: لا یتابع علیه.
وذکره ابن عدى فی الضعفاء. میزان اعتدال ج۲ ص۲۱۲ و در تهذیب التهذیب ج۴ص۱۷۹٫
و ایشان یکی از آدرسهایی که دادند کتاب رجال تهذیب الکمال بوده.. ایشان بعد از نقل این روایت میفرمایند:
نوح بن قیس:
قال البخاری: لا یتابع علیه ولا یعرف إلا به، ولا یعرف سماع سلیمان من معاذه.
روى له النسائی فی » مسند علی » هذا الحدیث الواحد.
تهذیب الکمال – المزی – ج ۱۲ ص ۱۹٫
و جالبتر از همه قول ابن کثیر در بدایه و النهایه بعد از نقل این روایت است که ایشان میفرمایند:
و این اصلا صحیح نیست و امام بخاری گفته: چیزی که به تواتر ثابت شده اینه که علی رضی الله عنه بر منبر کوفه میفرمود:ای مردم همانا بهترین امت بعد از محمد صلی الله علیه وسلم ابوبکر و عمر هستند و………….(به صورت کامل روایت را نقد میکند.
در نظر داشته باشید که جناب مدعی اول بحث ادعا میکنند که روایات صحیح هستند!!!!
و مشخص شد که آقای مدعی به چه روایاتی متوسل میشود!!!!

شبهه بعدی شیعه!!
۳ – ابن مردویه اصفهانی در مناقبش ؛ فخررازی، آلوسی، أبو حیان و جلال الدین سیوطی در تفسیرشان و نیز متقی هندی در کنز العمال، مناوی در فیض القدیر و … نقل کرده‌اند که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
» الصدیقون ثلاثه: حبیب النجار مؤمن آل یاسین، وحزبیل مؤمن آل فرعون، وعلی بن أبی طالب الثالث، وهو أفضلهم .
مناقب علی بن أبی طالب (ع) وما نزل من القرآن فی علی (علیه السلام)  أبی بکر أحمد بن موسى ابن مردویه الأصفهانی – ص ۳۳۱ و الجامع الصغیر – جلال الدین السیوطی – ج ۲ – ص ۱۱۵ و کنز العمال – المتقی الهندی – ج ۱۱ – ص ۶۰۱ و فیض القدیر شرح الجامع الصغیر – المناوی – ج ۴ – ص ۳۱۳ و تفسیر الرازی – الرازی – ج ۲۷ – ص ۵۷ و تفسیر البحر المحیط – أبی حیان الأندلسی – ج ۷ – ص ۴۴۲ و تفسیر الآلوسی – الآلوسی – ج ۱۶ – ص ۱۴۵ و تاریخ مدینه دمشق – ابن عساکر – ج ۴۲ – ص ۴۳ و ج ۴۲ – ص ۳۱۳ و المناقب – الموفق الخوارزمی – ص ۳۱۰ و …
صدیقان سه نفر هستند: حبیب نجار، مؤمن آل یاسین، حزقیل مؤمن آل فرعون، و علی بن أبی طالب علیه اسلام که او برتر از آن ها است.
اگر لقب ابوبکر نیز صدیق بود، باید پیامبر اسلام متذکر می‌شد و به جای الصدیقون ثلاثه، می‌فرمود: « الصدیقون اربعه » و ابوبکر را نیز داخل آن می‌کرد ؛ از این رو نامگذاری ابوبکر به صدیق با حصر صدیق در آن سه نفر از سوی نبی مکرم اسلام نمی‌سازد .
جالب این است که جلال الدین سیوطی، مفسر و ادیب مشهور اهل سنت در کتاب الدر المنثور و نیز قندوزی حنفی در ینابیع الموده عین همین روایت را با کمی تفاوت از کتاب تاریخ بخاری این گونه نقل می‌کنند:
وأخرج البخاری فی تاریخه عن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم الصدیقون ثلاثه حزقیل مؤمن آل فرعون وحبیب النجار صاحب آل یاسین وعلی بن أبی طالب .
الدر المنثور – جلال الدین السیوطی – ج ۵ – ص ۲۶۲ و ینابیع الموده لذوی القربى – القندوزی – ج ۲ – ص ۴۰۰
ولی وقتی به نسخه‌های مختلف تاریخ صغیر و تاریخ کبیر بخاری مراجعه می‌کنیم، این روایت را در آن نمی‌یابیم . این نیز یکی دیگر از ظلم‌های است که دشمنان امیر المؤمنین در حق آن حضرت مرتکب شده‌اند و قصد داشته‌اند که با این کار فضائل بی حد و حصر امیر المؤمنین علیه السلام را از چشم مردم دور نگهداراند ؛ غافل از این که قبل از آن‌ها برخی از علمای خودشان این مطلب را دیده و نقل کرده‌اند .

و جواب به این بند از شبهات:
محقق مشهور (شیخ آلبانی)در کتاب ضعیف الجامع الصغیر بعد از نقل این روایت میفرماید:
موضوع است(دروغ است)!! ج۱ص۲۸۹ و در صحیح و ضعیف الجامع الصغیر ج ۱۷/۱۳۵… ح۷۹۸۸و۷۹۸۹٫
و ذهبی میگوید که این روایت از اکاذیب ساخته شیعه است و شیخ الاسلام ابن تیمیه هم میفرماید:این حدیث کذب است.. سلسله الضعیفه آلبانی ( ۱ / ۵۳۰ ) و همچنین در ضعیف الجامع الصغیر ۱/۲۸۹٫
و آقای مدعی گفته که: این نیز یکی دیگر از ظلم‌های است که دشمنان …………الخ.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw