آیا لقب صدیق و فاروق از القاب حضرت علی رضى الله عنه می باشد؟ (۱)

شبهه شیعه:

طبق روایات صحیح السندی که در بسیاری از کتاب‌های اهل سنت وجود دارد، این دو لقب مبارک، از القاب اختصاصی آقا امیر المؤمنین علیه السلام بوده است ؛ اما اهل سنت تلاش کرده اند که این فضلیت را برای خلفای دیگر نقل کنند . ما به چند روایت اشاره می‌کنیم .

۱ بسیاری از علمای اهل سنت ؛ از جمله ابن ماجه قزوینی در سننش که یکی از صحاح سته اهل سنت به شمار می‌‌آید، با سند صحیح نقل کرده‌:
عَنْ عَبَّادِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ عَلِیٌّ أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَأَخُو رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ لَا یَقُولُهَا بَعْدِی إِلَّا کَذَّابٌ صَلَّیْتُ قَبْلَ النَّاسِ بِسَبْعِ سِنِینَ .
سنن ابن ماجه، ج۱، ص ۴۴، و البدایه والنهایه، ج۳، ص ۲۶ و المستدرک، حاکم نیشابوری، ج۳، ص ۱۱۲ وتلخیص آن، تألیف ذهبی در حاشیه همان صفحه، و تاریخ طبری، ج۲، ص ۵۶، والکامل، ابن الاثیر، ج۲، ص ۵۷ و فرائد السمطین، حموینی، ج ۱ ص ۲۴۸ و الخصائص، نسائی، ص ۴۶ با سندی که تمام روات آن ثقه هستند، و تذکره الخواص، ابن جوزی، ص ۱۰۸ و ده‌ها سند دیگر .
عباد بن عبد الله گوید: علی علیه السلام فرمود: من بنده خدا، برادر رسول خدا و صدیق اکبر هستم، پس از من جز دروغگو کسی دیگر خود را «صدیق» نخواهد خواند، من هفت سال قبل از دیگران نماز می‌خواندم .
محقق سنن ابن ماجه در ادامه می‌نویسد:
فی الزوائد:هذا إسناد صحیح . رجاله ثقات . رواه الحاکم فی المستدرک عن المنهال . وقال: صحیح على شرط الشیخین .
هیثمی این روایت را در مجمع الزوائد نقل کرده و گفته است: » سند آن صحیح و راویان آن مورد اعتماد هستند » . همچنین حاکم نیشابوری آن را نقل کرده و گفته است: » این روایت طبق شرائط مسلم و بخاری صحیح است » .

اما جواب ما اهل سنت به این بند:
ببینیم روایات صحیح السندی که شخص شیعه مدعی آن است!
۱- محقق سنن ابن ماجه(محمد ناصر الدین الألبانی) در مورد این روایت میفرماید:
باطل و عباد بن عبد الله ضعیف، قاله الذهبى فى » التلخیص » صحیح و ضعیف سنن ابن ماجه۱/۱۹۲٫
این بود نظر محقق سنن در زیر همان روایت!!! چرا آقای مدعی متن کامل نقل شده در زیر روایت را نقل نمیکنند؟
و طبق اصول جرح و تعدیل راوی و روایت، همیشه جرح بر تعدیل مقدم است..
شرح نخبه ابن حجر عسقلانی ص: ۱۳۶٫
و آلبانی محقق مشهور در کتاب»سلسله الضعیفه و الموضوعه» خود این روایت را موضوع(دروغ)میداند.
السلسله الضعیفه والموضوعه » ۱۰/ ۶۵۱٫
و ابن جوزی هم آن را در کتاب الموضوعات خود نقل کرده و آن را موضوع میداند و مینویسد:
وهذا موضوع والمتهم به عباد بن عبدالله.
قال على بن المدینى کال ضعیف الحدیث.
وقال الازدی: روى أحادیث لا یتابع علیها *** الموضوعات ۱/ ۳۴۱٫
و علامه ذهبی رحمه الله در مورد این روایت فرمودند: هذا کذب على علی.
و ابن المدینی نیز عباد بن عبدالله را ضعیف میداند و بخاری میگوید: «فیه نظر»**
میزان اعتدال ج۲ص۳۶۸ *رقم راوی ۴۱۲۶
و ابن کثیر هم این روایت را در بدایه النهایه ج۳ص۳۶ نقل کرده و میفرماید:
حدثنا عبیدالله بن موسى حدثنا العلاء بن المنهال بن عمرو عن عباد بن عبد الله سمعت علیا یقول: أنا عبد الله وأخو رسوله وأنا الصدیق الاکبر…………… وهکذا رواه ابن ماجه عن محمد بن إسماعیل الرازی عن عبیدالله بن موسى الفهمی وهو شیعی من رجال الصحیح عن العلاء بن صالح الازدی الکوفی وثقوه، ولکن قال أبو حاتم: کان من عتق الشیعه وقال علی بن المدینی روى أحادیث مناکیر والمنهال بن عمرو ثقه.
وأما شیخه عباد بن عبد الله وهو الاسدی الکوفی فقد قال فیه علی بن المدینی هو ضعیف الحدیث، وقال البخاری فیه نظر.
وذکره ابن حبان فی الثقات، وهذا الحدیث منکر بکل حال، ولا یقوله علی رضی الله عنه، وکیف یمکن أن یصلی قبل الناس بسبع سنین ؟ هذا لا یتصور أصلا
والله أعلم.
و در مورد عبیدالله بن موسی:او از اهل کوفه و شیعه مذهب بود!!
قال أبو داود: کان شیعیا متحرقا.
وروى المیمونى، عن أحمد: کان عبید الله صاحب تخلیط، حدث بأحادیث سوء، وأخرج تلک البلایا، وقد رأیته بمکه فما عرضت له. میزان اعتدال راوی ۵۴۰۰ ج۳ص۱۶
و در بدایه و نهایه از قول علی بن المدینی در مورد العلاء بن صالح اومده: او احادیثی منکر روایت میکند!.. زیر همین روایت ج۳ص۳۶

در المستدرک، در زیر همین روایت اومده.. تعلیق الذهبی قی التلخیص: حدیث باطل فتدبره..روایت۴۵۸۴ ج۳ص۱۲۰
حالا با این احوالی که گذشت میتوان گفت تمامی راویانش ثقه هستند و روایت صحیح است؟؟؟
۲ -گفته به جز دروغگو خودش را صدیق نمینامد؟!!!
یعنی حتی فرزندانش؟؟ حتی خود محمد صلی الله علیه وسلم؟؟ حتی فاطمه رضی الله عنها؟؟؟ حتی….؟؟
۳ -در روایت اومده:۷سال قبل از دیگران نماز میخواندم!!!
علی رضی الله عنه ۱۰ سال سن داشت که محمد صلی الله علیه وسلم مبعوث شد. آیا حضرت علی رضی الله عنه در سه سالگی نماز میخونده!
اصلا آن موقع احکام نماز موجود بوده؟؟؟ یا آن موقع حضرت علی رضی الله عنه) در خانه محمد صلی الله علیه وسلم بوده؟؟
آیا معقول است که علی رضی الله عنه ۷ سال قبل از ام المومنین خدیجه رضی الله عنها نماز خونده باشه؟؟؟
حال اینکه عفان بن مسلم از شعبه، از عمرو بن مره، از ابراهیم نقل مى کند که: نخستین کس که نماز گزارده است ابو بکر صدیق بوده است.
و عامر نقل مى کند مردى به بلال گفت: چه کسى سبقت و پیشى گرفت؟ گفت: محمد صلی الله علیه وسلم. گفت: چه کسى نماز گزارد؟ گفت: ابو بکر. الطبقات الکبرى/ ج ۳،ص:۱۴۹
آیا دیگر شکی باقی میماند؟؟ بدون شک این روایت ساخته همان دو راوی شیعه مذهب است!!

اما شبهه دوم شیعه:
۲-ابن قتیبه دینوری در کتاب المعارف می‌نویسد:
عن معاذه بنت عبد الله العدویه سمعت علی بن أبی طالب على منبر البصره وهو یقول أنا الصدیق الأکبر آمنت قبل ان یؤمن أبو بکر وأسلمت قبل أن یسلم أبو بکر .
المعارف ابن قتیبه ص ۱۶۹ و تهذیب الکمال، المزی، ج ۱۲، ص ۱۸، ۱۹ و البدایه والنهایه، ابن کثیر ، ج ۷، ص ۳۷۰ و … .
معاذه دختر عبد الله ‌گوید که از علی بن أبی طالب علیه السلام شنیدم که بر بالای منبر بصره می‌فرمود: من صدیق اکبر هستم، ایمان آوردم قبل از آن که ابوبکر ایمان بیاورد، اسلام آوردم قبل از آن که ابوبکر اسلام بیاورد .

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw