یکی از اصول مهم و بزرگ ایمان، ایمان به قدر است. الله تعالی میفرماید:
﴿إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ۴۹﴾ [القمر: ۴۹]
«بیگمان ما همه چیز را به اندازه [بر اساس تقدیر] آفریدیم».
﴿وَکَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَّقْدُورًا﴾ [الأحزاب: ۳۸]
«و فرمان الله حسابشده و دقیق است».
﴿وَخَلَقَ کُلَّ شَیْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیرًا﴾ [الفرقان: ۲]
«پس اندازۀ هر چیز را چنان که میباید؛ معیّن کرده است».
مسلم در صحیح خود[۱] از ابوهریره چنین روایت میکند: «مشرکان قریش نزد رسول الله آمده و با وی، دربارۀ قدر مخاصمه کردند و از این رو، آیات زیر نازل شد:
﴿إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِی ضَلَالٍ وَسُعُرٍ۴٧ یَوْمَ یُسْحَبُونَ فِی النَّارِ عَلَىٰ وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ۴٨ إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ۴۹﴾ [القمر: ۴۷-۴۹]
«بیگمان گناهکاران در گمراهی و دیوانگی هستند. روزیکه بر چهرههایشان، در آتش [جهنّم] کشیده شده [و به آنان گفته میشود:] [طعم] آتش دوزخ را بچشید. بیگمان ما همه چیز را به اندازه [بر اساس تقدیر] آفریدیم».
کسی که به قدر ایمان نداشته باشد، به الله Uنیز ایمان ندارد. امام احمد میگوید: «قدر، قدرت الهی است».[۲]
بنابراین انکار قدر به معنای انکار قدرت الله متعال است و انکار صفاتش یا یکی از آنها، با ایمان به الله تعالی منافات دارد، زیرا یکی از اصول ایمان به اللهU، ایمان به تقدیرهایش است.
ابن عبّاس میگوید: «قدر نظام توحید است و هر کس که الله متعال را یگانه بداند و به قدر ایمان آورد، این ریسمان محکمی است که هرگز گسسته نمیشود، ولی فردی که الله تعالی را یگانه بداند، امّا قدر را تکذیب نماید، توحید را نقض کرده است».[۳]
عوف میگوید که از حسن چنین شنیدم: «کسی که قدر را تکذیب کند، اسلام را انکار کرده است. همانا الله تقدیرهایی را مقدّر ساخت و مخلوقات را بر اساس قدر آفرید، اجلها را با قدر تقسیم نمود، روزیها را بر اساس تقدیر قسمت کرد، مصیبتها را با قدر تقسیم نمود و سلامتیها را بر پایۀ تقدیر قسمت کرد».[۴]
ایمان به قدر، از بزرگترین ویژگیهای عالمانِ به آن است. ابن جریر در تفسیر خود، از ابن عبّاس نقل نموده که دربارۀ آیۀ: ﴿إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ [فاطر: ۲۸]؛ «از میان بندگان الله، فقط دانایان از او میترسند»، میگفت: مراد کسانی هستند که میگویند:
﴿أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ﴾ [الطّلاق: ۱۲]
«همانا الله بر هر چیزی تواناست».
علاوه بر مواردی که بیان گشت، در مبحث رکن ششم از ارکان ایمان؛ یعنی ایمان به قدر، توضیحات بیشتری دربارۀ قدر و آثار و نتایج پسندیده و شایستۀ آن بیان خواهد.
[۱]– شمارۀ حدیث: ۲۶۵۶٫
[۲]– منهاج السّنّه، شیخ الإسلام ابن تیمیّه، ج ۳، ص ۲۵۴؛ شفاء العلیل، ابن قیّم، ص ۲۸٫
[۳]– القدر، فریابی، شمارۀ: ۲۰۵٫ عبارت فوق از وی نقل شده است؛ الإبانه، ابن بطّه، شمارۀ: ۱۶۲۴؛ أصول الإعتقاد، لالکائی، شمارۀ: ۱۲۲۴ و دیگران.
[۴]– الإبانه، ابن بطّه، شمارۀ: ۱۶۷۶؛ أصول الإعتقاد، لالکائی، شمارۀ: ۱۲۵۵٫