هرگاه فقهاء شافعی «کما» یا «لکن» گویند؛ اگر آنها پس از ذکر این واژه، به تضعیف و یا ترجیح مسئله بپردازند، این مسئله جزء مسائل «مُعتمد به»و «مورد اعتبار برای فتوا» محسوب نمیشود، و الاّ اگر پس از واژهی «کما» یا «لکن» از تضعیف و یا ترجیح مسئله ذکری به میان نیاورند، این مسئله، جزء مسائل مُعتمد و مورد اعتبار، تلقّی میگردد.
و اگر فقهاء، واژهی «کما» و «لکن» را با هم جمع کنند، «شیخ سعید سنبل»، از استادش «شیخ عبدالمصری» و او نیز از استادش «شوبری» نقل کرده است که در کتاب «التحفه»: اگر نویسندهاش از واژهی «کما» و «لکن» استفاده کند، در این صورت مرادش این است که مسئلهای که پس از واژهی «کما» بیان میگردد، مورد اعتماد وی میباشد.
و اینکه مشهور شده است که در کلام نویسندهی «التحفه»، قول مُعتمد، آن است که پس از واژهی «لکن»، ذکر گردد، این در صورتی است که پیش از واژهی «لکن»، واژهی «کما» بیان نشود، چرا که اگر پیش از آن، واژهی «کما» بیاید، قول معتمد همان است که پس از واژهی «کما» ذکر گردد، مگر اینکه خود نویسنده، قولی را برخلاف مابعد واژهی «کما» ترجیح دهد، که در این صورت قول ترجیحی نویسنده، مورد اعتماد به شمار میآید.