«علامه علیجی» میگوید: هرگاه فقهاء شافعی «علی ما اقتضاه کلامهم» یا «علی ما قاله فلان» و یا «هذا کلام فلان» گویند، تمام اینها از جملهی صیغههای «تبری» به حساب میآیند و گاهی نیز فقها این اصطلاحات را برای ترجیح مسئلهای (که این مورد خیلی نادر است) و گاهی نیز برای تضعیف مسئلهای (که این مورد خیلی زیاد است) استفاده میکنند. و گاهی نیز به طور مطلق بیان میکنند که مرادشان ضعف مسئله است.
و علامه کردی در صورت مطلق بودن این اصطلاحات، توقف کرده و حکم به ضعیف بودن مسئله نمیدهد و میگوید: «از تبری جستن مسئله، اعتماد به قول مقابل آن لازم نمیآید، و در این صورت مناسب است تا شخص مفتی، به سائر کتب ابن حجر مراجعه کند، پس آنچه را در آن میبیند، «قول معتمد» به حساب آورد. و اگر حکم مسئله را در کتب ابن حجر نیافت به آنچه که متأخرین ائمه شافعی، بر آن اعتماد کردهاند، اعتماد و تکیه نماید.