ایمان داریم که ازدواج با مادران، دختران، خواهران، عمهها، خالهها، دختران برادر، دختران خواهر، مادر زن، دختر همسر در صورتی که با مادرش آمیزش کرده باشد، نامادری، جمع میان دو خواهر و میان زن و عمه و خالهاش حرام است.
همچنین ایمان داریم که هر آنچه که با نسب حرام میشود با شیردادن نیز حرام میگردد، بنابراین مادر و خواهر شیری و به طور خلاصه هر زنی که با نسب حرام میشود مانند آن با شیر دادن نیز حرام میگردد.
خداوند میفرماید:
﴿حُرِّمَتۡ عَلَیۡکُمۡ أُمَّهَٰتُکُمۡ وَبَنَاتُکُمۡ وَأَخَوَٰتُکُمۡ وَعَمَّٰتُکُمۡ وَخَٰلَٰتُکُمۡ وَبَنَاتُ ٱلۡأَخِ وَبَنَاتُ ٱلۡأُخۡتِ وَأُمَّهَٰتُکُمُ ٱلَّٰتِیٓ أَرۡضَعۡنَکُمۡ وَأَخَوَٰتُکُم مِّنَ ٱلرَّضَٰعَهِ وَأُمَّهَٰتُ نِسَآئِکُمۡ وَرَبَٰٓئِبُکُمُ ٱلَّٰتِی فِی حُجُورِکُم مِّن نِّسَآئِکُمُ ٱلَّٰتِی دَخَلۡتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمۡ تَکُونُواْ دَخَلۡتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَیۡکُمۡ وَحَلَٰٓئِلُ أَبۡنَآئِکُمُ ٱلَّذِینَ مِنۡ أَصۡلَٰبِکُمۡ وَأَن تَجۡمَعُواْ بَیۡنَ ٱلۡأُخۡتَیۡنِ إِلَّا مَا قَدۡ سَلَفَۗ إِنَّ ٱللَّهَ کَانَ غَفُورٗا رَّحِیمٗا ٢٣﴾ [النساء: ۲۳].
«خداوند بر شما حرام نموده است ازدواج با مادرانتان، دخترانتان، خواهرانتان، عمّههایتان، خالههایتان، برادرزادگانتان، خواهرزادگانتان، مادرانی که به شما شیر دادهاند، خواهران رضاعیتان، مادران همسرانتان، دختران همسرانتان از مردان دیگر که تحت کفالت و رعایت شما پرورش یافته و با مادرانشان همبستر شدهاید، ولی اگر با مادرانشان همبستر نشده باشید، گناهی (در ازدواج با چنین دخترانی) بر شما نیست، همسران پسران صلبی خود، و (بالاخره این که) دو خواهر را با هم جمع آورید، مگر آنچه گذشته است (که با ترک یکی از آن دو خواهر، قلم عفو بر این کار که در زمان جاهلیّت واقع شده است، کشیده خواهد شد). بیگمان خداوند بسی آمرزنده است (و گذشته را نادیده میگیرد، و) مهربان است (و در آنچه برایتان وضع میکند حال شما را مراعات میدارد)».
و میفرماید:
﴿وَلَا تَنکِحُواْ مَا نَکَحَ ءَابَآؤُکُم مِّنَ ٱلنِّسَآءِ إِلَّا مَا قَدۡ سَلَفَۚ إِنَّهُۥ کَانَ فَٰحِشَهٗ وَمَقۡتٗا وَسَآءَ سَبِیلًا ٢٢﴾ [النساء: ۲۲].
«و با زنانی ازدواج نکنید که پدران شما با آنان ازدواج کردهاند. چرا که این کار، عمل بسیار زشتی است و (در پیش خدا و مردم) مبغوض بوده و روش بسیار نادرستی است؛ مگر آنچه گذشته است (و در زمان جاهلیّت بوده است که مورد عفو خدا قرار میگیرد)».
حدیث ابوهریره از پیامبر صلی الله علیه و سلم به حرمت جمع میان زن و عمه و خالهاش اشاره میفرماید:
«لَا یُجْمَعُ بَیْنَ الْمَرْأَهِ وَعَمَّتِهَا وَلَا بَیْنَ الْمَرْأَهِ وَخَالَتِهَا». [رواه البخاری].
«جمع بین زن و عمه و خالهاش درست نیست». [بخاری].
و حدیث عایشه به تثبیت این قاعده اشاره میفرماید که هر آنچه که با نسب حرام باشد با شیرخوارگی هم حرام میگردد:
«أَنَّ رسولالله صلی الله علیه و سلم کَانَ عِنْدَهَا وَأَنَّهَا سَمِعَتْ صَوْتَ رَجُلٍ یَسْتَأْذِنُ فِی بَیْتِ حَفْصَهَ فَقَالَتْ یَا رسولالله هَذَا رَجُلٌ یَسْتَأْذِنُ فِی بَیْتِکَ فَقَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و سلم أَرَاهُ فُلَانًا لِعَمِّ حَفْصَهَ مِنْ الرَّضَاعَهِ فَقَالَتْ عَائِشَهُ لَوْ کَانَ فُلَانٌ حَیًّا لِعَمِّهَا مِنْ الرَّضَاعَهِ دَخَلَ عَلَیَّ فَقَالَ رسولالله صلی الله علیه و سلم نَعَمْ إِنَّ الرَّضَاعَهَ تُحَرِّمُ مَا یَحْرُمُ مِنْ الْوِلَادَهِ». [رواه البخاری].
«پیامبر صلی الله علیه و سلم نزد عایشه بود که صدای مردی را شنید که اجازهی ورود به خانهی حفصه را میخواهد، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: فکر میکنم فلانی باشد ـعموی شیری حفصهـ عایشه گفت: اگر فلانی زنده بود -عموی شیری عایشه- آیا وارد شدنش بر من جایز بود؟ پیامبر فرمود: بله، هر چه با نسب حرام شود با شیرخوارگی هم حرام میگردد». [مسلم و بخاری].