مشکل غیرت:
غیرت ورزی از لحاظ شرعی مباح و از عادات ارزشمند به شمار می آید. مرد مسلمان همسرش را دوست می دارد و آرزوی خیر و صلاح او را دارد و ناهنجاری رفتاری و سبک شدن وی را ناپسند می شمارد و هرچیزی را که از قدر و منزلت وی بکاهد برنمی تابد. بنابراین غیرت مرد درباره ی همسرش از ایمان وی نشأت می گیرد و هر زن مسلمانی بدان افتخار کرده و با آن احساس خوشبختی می کند. پیامبر صلى الله علیه و سلم می فرماید: (إن الله یغار، وإن المؤمن یغار، وغیره الله أن یأتی العبد ما حرَّم الله) یعنی: «خداوند به غیرت می آید و آن، زمانی است که مؤمن، مرتکب کارهایی شود که خداوند، حرام گردانیده است.»_[متفق علیه]
مردی که نسبت به خانواده اش دارای غیرت نبوده و از دیدن خودنمایی همسرش در برابر بیگانگان یا مشاهد ه ی او در حال سخن گفتن نرم و نازک با مردان دیگر خشمگین نشود، دیوث و بی غیرت بوده و قباحت و زشتی را برای خانواده ی خویش می پذیرد. پیامبر صلى الله علیه و سلم می فرماید: (ثلاثه لا یدخلون الجنَّه: العاق لوالدیه، والدیوث، ورَجُلَه النساء (وهی التی تتشبه بالرجال من النساء)) یعنی: «سه دسته وارد بهشت نمی شوند: فرزند عاق(نافرمان) والدین، دیوث(مرد بی غیرت)، زن مردنما (زنی که خود را شبیه مردان نماید)» [نسائی] یک مرد مسلمان (همچنین یک زن مسلمان) نباید جز در مواقع لازم بر همسرش به غیرت آید. رسول خدا صلى الله علیه و سلم فرموده است: (من الغیره ما یحبه الله، ومنها ما یکره الله، فأمَّا ما یحبُّ الله فالغیره فی الریبه (أی: فی مواطن الشک)، وأما ما یکره فالغیره فی غیر ریبه) یعنی: «غیرتی هست که خداوند آن را دوست دارد، و غیرتی هست که خداوند آن را ناپسند می دارد؛ اما آنچه خداوند آن را می پسندد غیرت در مواضع تهمت(جاهای شک برانگیز) و آنچه ناپسند می داردغیرت در موارد خالی از شک و شبهه.» [ابن ماجه]
براین اساس بر هر کدام از زوجین لازم است که خود را از اماکن و موقعیت های شبهه ناک دور نگاهدارند. پیامبر صلى الله علیه و سلم می فرماید: (إن الحلال بیِّن، وإن الحرام بیِّن وبینهما أمور مشتبهات لا یعلمهن کثیر من الناس، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدینه وعِرْضِه، ومن وقع فی الشبهات وقع فی الحرام) یعنی: «محققاً حلال روشن و آشکار است، و محققاً حرام روشن و واضح است، و در میان حلال و حرام کارهایى است که به گونه اى شباهت به حلال یا حرام دارد و این کارهاى همانند را بسیارى از مردم نمى دانند، پس کسى که خود را از همانندها نگه داشت، به حقیقت از شک و شبهه دور گشته و دین و ناموس خود را حفظ کرده است، و کسى که در شک ها و گمان ها افتاد و از آن ها پرهیز نکرد، در حرام میافتد.» [متفق علیه] لذا فرد مسلمان باید از جاهای لهو و فساد دور بماند، و خداوند او را آنجا ببیند که به او فرمان داده و او را در جاهایی که از آن نهی کرده است نیابد.
زن با آراسته شدن به اخلاق نیکو و پایبندی به دستورات شرع در خروج از منزل، طرز پوشش و لباس ها، سخن گفتن، کردار و راه رفتن و دیگر اخلاق خویش از به غیرت آمدن شوهرش پیش گیری می نماید. مرد نیز با چنگ زدن به دستورات خداوند و دوری از نواهی اودر همه حال، می تواند از به سر غیرت آمدن همسرش جلوگیری نماید.
غیرت متعادل و مناسب حافظ پیوند میان زن و شوهر بوده و خوشبختی و سعادت را برای آن ها به ارمغان می آورد و بسیاری از مشکلات ان ها را نیز برطرف می نماید. اما غیرت شدید (همان غیرت در موارد خالی از شک و شبهه) باعث می شود هرکدام به دیگری شک داشته و می خواهند مانند یک پلیس و مراقب دیگری را بپاید و تمام کارهایش را زیرنظر داشته باشد، مسائل ریز و درشت وی را مورد سوال و بازجویی قرار دهد، که البته این حالت خود باعث و بانی اختلافات زیادی خواهد بود و غیرت راه را برای دخالت شیطان در رابطه ی بین زن و شوهر می گشاید. حتی ممکن است از این طریق کار به جدایی هم بکشد.
زن و شوهر باید به همدیگر اعتماد داشته و از شک و گمان درباره هم بپرهیزند، چون ظن و گمان وسوسه ی شیطان است. رسول خدا صلى الله علیه و سلم می فرماید: (إیاکم والظن، فإنه أکذب الحدیث) یعنی: «از ظن و گمان بپرهیزید، چرا که آن دروغ ترین گفته هاست.» [احمد، و ابوداود، و ترمذی]
زن هوشیار و زیرک، زنی است که غیرت را از شوهرش دور می دارد. پیش او مرد دیگری را نمی ستاید، و از او به نیکی و با ستایش سخن نمی گوید، چون این عمل باعث برانگیخته شدن آتش غیرت، حسادت و اندوه مرد گشته و یکی از عوامل تیرگی رابطه ی زن و شوهر می باشد. درعوض چنین زنی سعی می کند شوهر خود را ستوده و تعریف و تمجید گوید و نکات مثبت او را برشمارد و به برتری او اعتراف نماید. نباید شوهرش را به دلیل غیرت و حسادت از دیدار خانواده اش بازدارد. بلکه شعار وی این باشد که: هرکس دیگری را دوست بدارد، آنانی را که او دوست می دارد نیز دوست می دارد. این کار باعث پایداری و آرامش زندگی زناشویی و تداوم مهر و محبت میان آن ها می گردد.