شیوه ی برخورد با مشکلات زناشویی

چنانچه زن و شوهر مشکلاتی را که با آن مواجه می گردند را بدون انتخاب شیوه ای مشخص برای غلبه بر آن رها کنند، امواج سهمگین این مشکلات زندگی آن ها را مورد هجوم قرار می دهد. زن و شوهر می توانند برخی اصول و بنیان ها را به عنوان قانون و مقررات معلوم نمایند تا برخورد با اختلافات زناشویی برایشان ساده تر شود، از جمله ی این اصول:

۱- پناه بردن به جوهر اسلام در مسائل مرتبط به مشکل مورد نظر و پذیرش دستور قرآن و سنت در آن مورد و عرضه نمودن مشکلات خویش به این منهج و گردن نهادن به تصمیم و نظر دین در مورد آن.
۲- رازداری، هیچ کدام نباید کس دیگری را از اختلاف میان خویش باخبر سازد.
۳- بهترین فرد در بین آن ها کسی است که اول سلام کند و به دیگری روی نموده و ترکش ننماید و آشتی کرده و از دیگری درگذرد.
۴- نصیحت و سفارش به حق و حقیقت در میانشان و موعظه و پند نیکو به همدیگر.
۵- درک متقابل و پذیرش دلایل یکدیگر و گفتگوی آرام و اعتراف نمودن به خطا و اشتباه خویش راهی برای حل مشکلات و اختلافات فی مابین است.
۶- اختلاف هرگز به معنی مشاجره و دشمنی نیست.
۷- آراستگی به صبر و شکیبایی و بردباری، دوری از خشم و از کوره در رفتن.
۸- زن باید اخلاقی نرم و سربراه داشته باشد.
۹- معذرت خواهی: کسی که احساس می کند خطا از وی بوده است باید از طرف مقابل معذرت بخواهد.
۱۰- اختلاف در مورد یک دستور دینی ثابت و مشخص جایز نیست.
۱۱- اختلاف بر سر حق یکی بر دیگری جایز نیست، مانند اینکه شوهر از دادن نفقه ی همسرش خودداری کند یا زن از اطاعت شوهرش امتناع ورزد.
۱۲- دوری از حرام در هنگام بروز اختلاف؛ بنابراین دشنام دادن و سوگند طلاق خوردن و مانند این ها جایز نمی باشد.
۱۳- دادن تذکرهای مثبت و سازنده به یکدیگر، و موضع نیکو و صحیح زوجین در طول مدت بروز اختلاف و در کشمکش های فی مابین.
۱۴- آگاهی و هوشیار بودن هر دو؛ بدانند که تنها برنده ی اختلافات بین زن و شوهر همان دشمن همیشگی خدا و دشمن آن ها یعنی شیطان است.
۱۵- جز در دایره ی خانه از هم دوری نگزینند، بنابراین جایز نیست که شوهر خانه را ترک گفته و به منزل یکی از دوستان یا جای دیگری برود، مگر آنکه احساس کند در انجام این کار خیر و صلاحی هست و چنانچه از سودمند بودن این عمل مطمئن باشد، حتماً باید از منزل خارج شود.
۱۶- زن نیز، هر مشکلی که باشد، خانه ی شوهرش را ترک نموده و به منزل پدرش نرود.
۱۷- دور ساختن فرزندان از مشکلات و مسائل بین خود. زن و شوهر در مقابل آن ها باهم جر و بحث و مشاجره نکنند.
۱۸- برای حل آن بشتابند: به حال خود گذاشتن مشکل برای مدت طولانی و عدم تلاش برای حل آن جایز نیست.
۱۹- کاستن از مدت زمان اختلاف هایشان، زن و شوهر باید باهم بر سر یک مدت زمانی معین به توافق برسند و با گذشتن زمان مورد نظر اختلاف هرچه باشد باید پایان یابد.
۲۰- مرد حق ندارد زنش را به شدت بزند، یا جای آن بر بدنش بماند و جایز نیست که بر صورت وی زده یا او را زشت بخواند.
۲۱- چنانچه زن و شوهر با هم به توافق نرسند آنگاه باید شخص ثالثی را، که به شایستگی و امانت داری معروف باشد، از مشکل خود باخبر سازند تا میان آنان آشتی و سازش برقرار کند، بهتر است فرد مذکور از نزدیکان آن ها باشد.
۲۲- درصورت دامنه دار شدن اختلافات میان زوجین، باید از هرطرف مردی را برگزینند تا از طرف آن ها باهم به مشورت پرداخته در حل مشکل بکوشند.
۲۳- چنانچه زن و شوهر بدانند که زندگی زناشویی آن ها قابل تحمل نبوده و همه ی راه های علاج و سازگاری به شکست انجامید و ازدواج برای آنان به دردسر و معضل تبدیل شد، در این حالت تنها وسیله ی ای که باقی می ماند همان طلاق می باشد. شاید بواسطه ی ان اوضاع بهبود یافته و از ضرر و زیان طرفین جلوگیری شود. خداوند متعال می فرماید: {وإن یتفرقا یغن الله کلا من سعته}
[نساء: ۱۳۰] یعنی: «و اگر آن دو از یکدیگر جدا شوند خداوند هر یک را از گشایش خود بى‏نیاز گرداند.»
همچنین خداوند باری تعالی می فرماید: {واللاتی تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن فی المضاجع واضربوهن فإن أطعنکم فلا تبغوا علیهن سبیلا إن الله کان علیًا کبیرًا. وإن خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکمًا من أهله وحکمًا من أهلها إن یریدا إصلاحًا یوفق الله بینهما إن الله کان علیمًا خبیرًا} [نساء: ۳۴-۳۵] یعنی: « و زنانى را که از نافرمانى آنان بیم دارید [نخست] پندشان دهید و [بعد] در خوابگاه‏ها از ایشان دورى کنید و [اگر تاثیر نکرد] آنان را بزنید پس اگر شما را اطاعت کردند [دیگر] بر آنها هیچ راهى [براى سرزنش] مجویید که خدا والاى بزرگ است. و اگر از جدایى میان آن دو [ زن و شوهر] بیم دارید پس داورى از خانواده آن [شوهر] و داورى از خانواده آن [زن] تعیین کنید اگر سر سازگارى دارند خدا میان آن دو سازگارى خواهد داد آرى خدا داناى آگاه است.»

مشکلات زندگی زناشویی، درجه و حساسیت هایش، حاشیه های تاثیرگذار و درجه ی تاثیر گذاری آن و … اشکال متفاوت و متعددی دارد. از جمله مشکلاتی که زن و شوهر با آن روبرو می شوند: غیرت، رفتار نادرست با خانواده ی طرف مقابل، سرسختی یکی از زوجین، بدزبانی مرد، زن پرحرف و سؤال و پرس و جو کننده در مورد همه چیز، و دیگر موارد.

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …