ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻗﻀﯿﻪ ﻗﺪﺭ (۱)

ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ : ﻫﺮ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻪ ﻗﻀﺎ

ﻭ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ، ﺁﻓﺮﯾﻨﻨﺪﻩ ﺍﻓﻌﺎﻝ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :
‏« ﺇِﻧَّﺎ ﮐُﻞَّ ﺷَﯽْﺀٍ ﺧَﻠَﻘْﻨَﺎﻩُ ﺑِﻘَﺪَﺭ ‏» ‏( ﻗﻤﺮ ۴۹:‏) : ‏«ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﻫﺮ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ
ﺁﻓﺮﯾﺪﯾﻢ ‏» .
ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏« ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﮐُﻞَّ ﺷَﯽْﺀٍ ﻓَﻘَﺪَّﺭَﻩُ ﺗَﻘْﺪِﯾﺮًﺍ ‏» ‏( ﻓﺮﻗﺎﻥ ۲:‏) : ‏« ﻭ
ﻫﺮ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ ﻭ ﺣﺪّ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺗﺪﺑﯿﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ‏» . ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎﻥ
ﮐﻔﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﻓﺮ ﺍﺭﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻣﺎ ﺑﺪﺍﻥ ﺭﺍﺿﯽ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﻧﯿﺴﺖ ﻭﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ
ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﭘﺲ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺗﮑﻮﯾﻨﯽ ﮐﻔﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﻓﺮ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺗﺸﺮﯾﻌﯽ ﺁﻥ
ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﭘﺴﻨﺪﺩ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺭﺍﺿﯽ ﻧﯿﺴﺖ .
ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﮐﺜﯿﺮ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺧﻮﺩ، ﺝ ۷ ﺹ ۴۵۷ ﮔﻮﯾﺪ : ﺍﺋﻤﻪ ﺳﻨﺖ ﺟﻬﺖ ﺍﺛﺒﺎﺕ
ﻗﺪﺭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﯾﻪ ‏( ۴۹ ﻗﻤﺮ‏) ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ . ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ
ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻧﺸﺎﻥ، ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪﻧﺸﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻭ ﺗﻘﺪﯾﺮ
ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﯾﺎﺕ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺜﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﺎﻭﺭ ﻗﺪﺭﯾﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻋﺼﺮ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﭘﯿﺪﺍ ﺷﺪﻧﺪ، ﺭﺍ ﺭﺩّ
ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ . ﻧﮕﺎ : ‏«ﻓﺘﺢ ﺍﻟﺒﺎﺭﯼ ‏» ۱۱/۴۷۷ ۴۷۸- .
ﻗﺪﺭﯾﻪ ﻭ ﻣﻌﺘﺰﻟﻪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ،
ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﻓﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ، ﺍﻣﺎ ﮐﺎﻓﺮ ﮐﻔﺮ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺪﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻪ
ﺳﻮﯼ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﻓﺮﺍﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻧﮕﻮﯾﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﮐﻔﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﻓﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ
ﻃﺮﻑ ﮐﺎﻓﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮐﻔﺮﺵ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ . ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﻪ
ﮐﺴﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﮔﺮﻣﺎﯼ ﻇﻬﺮ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ، ﭼﻮﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ
ﭼﯿﺰﯼ ﮔﺮﯾﺨﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﭼﯿﺰ ﺑﺪﺗﺮﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭﺷﺎﻥ
ﻣﺴﻠﺘﺰﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺸﯿﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﺎﻓﺮ ﺑﺮ ﻣﺸﯿﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻏﻠﺒﻪ
ﯾﺎﻓﺘﻪ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ  ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﻓﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻭ ﮐﺎﻓﺮ، ﮐﻔﺮ
ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ، ﭘﺲ ﻣﺸﯿﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﺎﻓﺮ ﺗﺤﻘﻖ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺸﯿﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺖ
ﺧﺪﺍ ﺗﺤﻘﻖ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﻋﻘﯿﺪﻩ، ﻗﺒﯿﺢ ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺯﺷﺖ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻘﯿﺪﻩ
ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﮔﻔﺘﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ، ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﺩﻟﯿﻞ ﻭ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺩﻟﯿﻞ
ﺍﺳﺖ .
ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﻫﯿﺜﻢ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ‏« ﺳﻮﺍﺭ ﯾﮏ ﮐﺸﺘﯽ ﺷﺪﯾﻢ ﻭ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺭﻓﺘﯿﻢ
ﻭ ﺩﺭ ﮐﺸﺘﯽ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﻗﺪﺭﯼ ﻭ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﻣﺠﻮﺳﯽ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﺎ ﺑﻮﺩ. ﺷﺨﺺ ﻗﺪﺭﯼ ﺑﻪ
ﺷﺨﺺ ﻣﺠﻮﺳﯽ ﮔﻔﺖ : ﺍﺳﻼﻡ ﺑﯿﺎﻭﺭ، ﻓﺮﺩ ﻣﺠﻮﺳﯽ ﮔﻔﺖ : ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﻡ
ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ . ﻗﺪﺭﯼ ﮔﻔﺖ : ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻭﻟﯽ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ .
ﻓﺮﺩ ﻣﺠﻮﺳﯽ ﮔﻔﺖ : ﺧﺪﺍ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ، ﭘﺲ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﯿﻄﺎﻥ
ﺍﺭﺍﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ، ﺗﺤﻘﻖ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ! ﺍﯾﻦ ﺷﯿﻄﺎﻥ، ﭼﻪ ﻗﺪﺭ ﻗﻮﯼ ﺍﺳﺖ ! ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ
ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻣﺠﻮﺳﯽ ﮔﻔﺖ : ﭘﺲ ﻣﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻗﻮﯼ ﺗﺮﯾﻨﺸﺎﻥ ﻫﺴﺘﻢ«!! “ﺷﺮﺡ
ﻋﻘﯿﺪﺓ ﺍﻟﻄﺤﺎﻭﯾﻪ .”
‏« ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﻋﺮﺏ ﺑﺎﺩﯾﻪ ﻧﺸﯿﻦ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺣﻠﻘﻪ ﺍﯼ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩ ﮐﻪ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺒﯿﺪ ‏( ﺯﺍﻫﺪ ﻭ
ﻗﺪﺭﯼ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻌﺘﺰﻟﻪ ‏) ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺣﻠﻘﻪ ﺑﻮﺩ، ﻋﺮﺏ ﺑﺎﺩﯾﻪ ﻧﺸﯿﻦ ﮔﻔﺖ : ﺍﯼ ﺟﻤﺎﻋﺖ !
ﺷﺘﺮﻡ ﺩﺯﺩﯾﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻦ
ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ. ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺒﯿﺪ ﮔﻔﺖ : ﺧﺪﺍﯾﺎ! ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﺳﺘﯽ ﮐﻪ ﺷﺘﺮ ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ
ﺩﺯﺩﯾﺪﻩ ﺷﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺩﺯﺩﯾﺪﻩ ﺷﺪ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻥ . ﺁﻥ ﺍﻋﺮﺍﺑﯽ ﮔﻔﺖ : ﻣﻦ
ﻧﯿﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﺩﻋﺎﯾﺖ ﻧﺪﺍﺭﻡ . ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺒﯿﺪ ﮔﻔﺖ : ﭼﺮﺍ؟ ﮔﻔﺖ : ﭼﻮﻥ ﻣﯽ ﺗﺮﺳﻢ –
ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺯﺩﯾﺪﻩ ﻧﺸﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﺩﺯﺩﯾﺪﻩ ﺷﺪ – ﻣﯽ ﺗﺮﺳﻢ ﮐﻪ
ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻧﺸﻮﺩ .«!! “ﺷﺮﺡ ﻋﻘﯿﺪﺓ ﺍﻟﻄﺤﺎﻭﯾﻪ .”
ﻣﻨﺸﺄ ﮔﻤﺮﺍﻫﯽ، ﻣﺴﺎﻭﯼ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﻣﺸﯿﺖ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺑﺎ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﺭﺿﺎ ﺍﺳﺖ . ﮐﻪ
ﺟﺒﺮﯾﻪ ﻭ ﻗﺪﺭﯾﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﺴﺎﻭﯼ ﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ . ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﻫﻢ
ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ؛ ﺟﺒﺮﯾﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ : ﺗﻤﺎﻡ ﻫﺴﺘﯽ ﺑﻪ ﻗﻀﺎ ﻭ ﻗﺪﺭ ﺧﺪﺍﺳﺖ،
ﭘﺲ ﻫﺴﺘﯽ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ، ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﮐﻪ ﭼﻨﺎﻥ
ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺭﺍﺿﯽ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﻗﺪﺭﯾﻪ ﻧﻔﯽ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ، ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ
ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﻭ ﭘﺴﻨﺪ ﺍﻭ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، ﭘﺲ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﻘﺪﺭ ﻭ ﻣﻘﺮﺭ
ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﻗﻀﺎ ﻭ ﻗﺪﺭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺗﻌﻠﻖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻣﺸﯿﺖ
ﻭ ﺧﻠﻘﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺳﻨﺖ ﻭ ﻓﻄﺮﺗﻬﺎﯼ ﺳﺎﻟﻢ ﻭ ﭘﺎﮎ، ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺸﯿﺖ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ
ﺧﻮﺑﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﻻﻟﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ .

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …