ﺗﻮﺣﯿﺪ ﺍﺳﻤﺎ ﻭﺻﻔﺎﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻫﺎ ﻭﺻﻔﺖ ﻫﺎﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺍﻥ ﻭﺳﻨﺖ ﻧﺒﻮﯼ ﺍﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ( ﻧﻪ ﮐﻢ ﻭ ﻧﻪ ﺯﯾﺎﺩ ) ﻭﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﯼ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﮐﺒﺮﯾﺎﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ . ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﭼﻨﺪ ﺻﻔﺖ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺭﺍ ﺫﮐﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ : ﺻﻔﺖ ﻋﻠﻢ)) ﻭﻫُﻮَ ﺑِﻜُﻞِّ ﺷَﻲْﺀٍ ﻋَﻠِﻴﻢٌ ﴿ﺍﻧﻌﺎﻡ ۱۰۱﴾ ﻭ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ ( ۱۰۱ ) . ﺻﻔﺖ ﻗﺪﺭﺕ )) ﻭَﻛَﺎﻥَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻰ ﻛُﻞِّ ﺷَﻲْﺀٍ ﻗَﺪِﻳﺮًﺍ ﴿ﻓﺘﺢ ۲۱ ﴾ ﻭ ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ ( ۲۱ ). ﺻﻔﺖ ﺷﻨﻮﺍﯼ ﻭﺑﯿﻨﺎﯾﯽ)) ﻭَﻛَﺎﻥَ ﺍﻟﻠّﻪُ ﺳَﻤِﻴﻌًﺎ ﺑَﺼِﻴﺮًﺍ ﴿ﻧﺴﺎﺀ ۱۳۴﴾ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍﻯ ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ ( ۱۳۴ ). ﺻﻔﺖ ﻣﺤﺒﺖ)) ﻳُﺤِﺒُّﻬُﻢْ ﻭَﻳُﺤِﺒُّﻮﻧَﻪُ ﴿ ۵۴ ﻣﺎئده﴾ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻭﺳﺘﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﺍﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ (ﺻﻔﺖ ﺩﻭ ﺩﺳﺖ): ﻗَﺎﻝَ ﻳَﺎ ﺇِﺑْﻠِﻴﺲُ ﻣَﺎ ﻣَﻨَﻌَﻚَ ﺃَﻥ ﺗَﺴْﺠُﺪَ ﻟِﻤَﺎ ﺧَﻠَﻘْﺖُ ﺑِﻴَﺪَﻱَّ ﴿ﺹ ۷۵ ﴾ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺍﻯ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﺎﻧﻊ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﭼﻴﺰﻯ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﻮﻳﺶ ﺧﻠﻖ ﻛﺮﺩﻡ ﺳﺠﺪﻩ ﺁﻭﺭﻯ . ﺻﻔﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﻣﺪﻥ ﻭﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻥ ( ﺑﻪ ﺍﺳﻤﺎﻥ ﺩﻧﯿﺎ ): ﯾﻨﺰﻝ ﺭﺑﻨﺎ ﺗﺒﺎﺭﮎ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﮐﻞ ﻟﯿﻠﻪ ﺍﻟﯽ ﺍﻟﺴﻤﺎﺀ ﺍﻟﺪﻧﯿﺎ،ﺣﯿﻦ ﯾﺒﻘﯽ ﺛﻠﺚ ﺍﻟﻠﯿﻞ ﺍﻻﺧﺮ، ﯾﻘﻮﻝ : ﯾﺪﻋﻮﻥ ﻓﺎﺳﺘﺠﯿﺐ ﻟﻪ، ﻣﻦ ﯾﺴﺎﻟﻨﯽ ﻓﺎﻋﻄﯿﻪ،ﻣﻦ ﯾﺴﺘﻐﻔﺮ ﻧﯽ ﻓﺎﻏﻔﺮ ﻟﻪ ((( ﺍﺧﺮﺟﻪ ﻣﺴﻠﻢ ). ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺳﻮﻡ ﺍﺧﺮ ﺷﺐ ﺑﻪ ﺍﺳﻤﺎﻥ ﺩﻧﯿﺎ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﯽ ﺍﯾﺪ ،ﺳﭙﺲ ﻧﺪﺍ ﺳﺮ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ : ﮐﯿﺴﺖ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺗﺎ ﺣﺎﺟﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻭﺭﺩﻩ ﮐﻨﻢ؟ﮐﯿﺴﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﻗﺖ ﺷﺐ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﻨﺪ ﺗﺎﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺸﻢ؟ .... ﭘﺲ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻭﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺻﻔﺎﺕ ﺧﺎﻟﻖ ﺑﺎﺻﻔﺎﺕ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﻓﺮﻕ ﺩﺍﺭﺩ . ﻣﺜﻼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺻﻔﺖ ﻋﻠﻢ ﻭﺻﻒ ﮐﺮﺩﻩ )) ﻭﻫُﻮَ ﺑِﻜُﻞِّ ﺷَﻲْﺀٍ ﻋَﻠِﻴﻢٌ ﴿ﺍﻧﻌﺎﻡ۱۰۱﴾ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ (۱۰۱ ) ﻭﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺻﻔﺖ ﻋﻠﻢ ﻭﺻﻒ ﮐﺮﺩﻩ )) ﻭَﺑَﺸَّﺮُﻭﻩُ ﺑِﻐُﻠَﺎﻡٍ ﻋَﻠِﻴﻢٍ ﴿ ۲۸ ﺫﺍﺭﯾﺎﺕ﴾ ﺍﻣﺎﺷﮑﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﺧﺎﻟﻖ ﺑﺎﻋﻠﻢ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﻓﺮﻕ ﺩﺍﺭﺩ . ﻭﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺻﻔﺖ ﺭﺣﻤﺖ ﻭﺻﻒ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻓﺮﻣﻮﺩﻩ)): ﻭَﻛَﺎﻥَ ﺑِﺎﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﺭَﺣِﻴﻤًﺎ ﴿ﺍﺣﺰﺍﺏ ۴۳ ﴾ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ( ۴۳) ﻭﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻔﺖ ﺭﺣﻤﺖ ﻭﺻﻒ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻓﺮﻣﻮﺩﻩ )): ﺑِﺎﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﺭَﺅُﻭﻑٌ ﺭَّﺣِﻴﻢٌ ﴿ﺗﻮﺑﻪ ۱۲۸ ﴾ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﻟﺴﻮﺯ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ (۱۲۸ ) ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﺍﺭﺩ .ﭘﺲ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺻﻔﺎﺗﯽ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻋﻠﯿﻢ،ﺭﺣﻤﺖ،ﻋﻠﻢ، ﺩﺳﺖ،چشم،ﭘﺎ ﻭ ... ﺍﺳﺖ ﻭﺩﺭ ﻗﺮﺍﻥ ﻭﺳﻨﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺻﻔﺎﺕ ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﻧﻬﺎ ﺍﻃﻼﻋﯽ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻫﺮ ﮔﺰ ﻣﺎ ﺍﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮎ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﻢ . ﻭﺍﻟﻠﻪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﯿﺪ )) ﻟَﻴْﺲَ ﻛَﻤِﺜْﻠِﻪِ ﺷَﻲْﺀٌ ﻭَﻫُﻮَ ﺍﻟﺴَّﻤِﻴﻊُ ﺍﻟﺒَﺼِﻴﺮُ ﴿ﺷﻮﺭﻭﯼ ۱۱ ﴾ ﭼﻴﺰﻯ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﻭﺳﺖﺷﻨﻮﺍﻯ ﺑﻴﻨﺎ (۱۱ ).