تفاوت بین توحید ربوبیت و الوهیت

برهر فرد مسلمان لازم است تفاوت بین توحید ربوبیت والوهیت را بداند. اما متاسفانه بسیاری از مدعیان علم_چه برسد به مسلمانان عوام_این فرق را نمی دانند وبه همین سبب نیز گمان می کنند که کلمه إله یعنی خالق ومالک در حالی که این تصور خطا واشتباه است ومعنی حقیقی کلمه إله یعنی معبود. خواه این معبود بر حق باشد(یعنی الله)یا ناحق وباطل باشد مانند بت ها،درخت ها،انسان های صالح.

به همین سبب مشرکین قریش درجواب فرموده رسول الله:((قولوا لا إله إلا الله تفلحوا))اگر بگویید هیچ معبودبرحقی جزالله وجود ندارد رستگار می شوید وگفتند:(( أَجَعَلَ الْآلِهَهَ إِلَهًا وَاحِدًا إِنَّ هَذَا لَشَیْءٌ عُجَابٌ ﴿ص۵﴾ وَانطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُوا وَاصْبِرُوا عَلَى آلِهَتِکُمْ إِنَّ هَذَا لَشَیْءٌ یُرَادُ ﴿۶ص﴾ مَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِی الْمِلَّهِ الْآخِرَهِ إِنْ هَذَا إِلَّا اخْتِلَاقٌ ﴿۷ص﴾ آیا خدایان [متعدد] را خداى واحدى قرار داده این واقعا چیز عجیبى است (۵) و بزرگانشان روان شدند [و گفتند] بروید و بر خدایان خود ایستادگى نمایید که این امر قطعا هدف [ما]ست (۶) [از طرفى] این [مطلب] را در آیین اخیر [عیسوى هم] نشنیده‏ایم این [ادعا] جز دروغ‏بافى نیست (۷)

معنی <<لا إله إلا الله>>

لا إله:یعنی هیچ معبوددی نیست.پس این عبارت تمام معبودان باطل را نفی می کند.إلا الله:مگر الله . واین عبارت معبود بودن الله را اثبات می رساند.پس معنی<<لا إله الا الله>>می شود.هیچ معبود برحقی وجود ندارد که شایستگی پرستش راداشته باشد.مگر الله وبرای صحیح بودن<<لا إله الا الله>>غیر از اقرار ونطق_هفت شرط زیر لازم است.

۱) علم:

هرشخصی که <<لا إله الا الله>>می گویدبایستی به طور خلاصه معنی ان (هیچ معبودی وجود ندارد که شایستگی پرستش را داشته باشد بجز الله)رابداند.

۲)یقین:

برای قبول شدن<<لا إله الا الله>>ازهرشخصی لازم است به معنای ان ایمان داشته وهیچ گونه شک وتردیدی به خود راه ندهد.

۳)اخلاص:

که باشرک مخالف است.

۴)صدق وراستی:

برگوینده ی<<لا إله الا الله>>لازم است در گفته ی خود صادق باشد.ریرامنافقین نیز لا إله الا الله  می گفتند ولی در گفته خود صادق نبودند ودر قلب هایشان به ان ایمان نداشتند…الله فرموده:(( یَقُولُونَبِأَلْسِنَتِهِم مَّا لَیْسَ فِی قُلُوبِهِمْ ﴿فتح۱۱﴾ چیزى را که در دلهایشان نیست بر زبان خویش مى‏رانند.

۵) قبول کردن:

زیرا بعضی ان ها را می گویند ومعنی ان را می دانند ولی به سبب تکبیر ویا حسادت ویا اسبابی دیگربسوی دعوتگر ان نمی اید.

۶)اطاعت و فرمانبرداری:

کسی که<<لا اله الاالله>> می گوید بایستی مطیع امر الله باشد یعنی هر امری که خدا بر او واجب گردانیده است را انجام دهد واز هرامری که خدا ان را حرام کرده است،دوری کند.

۷) محبت:

بر هرفرد مسلمان واجب است که توحید را دوست بدارد.وهمچنین از این که خدا در عبادت شریک قرار داده شود نفرت داشته باشد.هر کس معنی<<لا اله الا الله>> بفهمد،وبداند لنچه که بسیاری از مسلمانان برای اولیاء و بزرگان(مانند نذر،قربانی،تبریک جستن به خاک قبر انها،طواف کردن به دور ان ودر خواست بر اورده کردن نیازها از انان)انجام می دهند،در واقع پرستش به خدایی شمردن انان است(حال انکه الوهیت مخصوص الله است)خواهد دانست که این اعمال شرک اکبر محسوب می شود و خداوند می فرماید:(( إِنَّهُ مَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِ الْجَنَّهَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنصَارٍ ﴿مائدئ۷۲﴾ که هر کس به خدا شرک آورد قطعا خدا بهشت را بر او حرام ساخته و جایگاهش آتش است و براى ستمکاران یاورانى نیست (۷۲) .

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …