انواع عبادت

عبادت انواع زیادی دارد،امادر این بخش برخی از انها را همراه با دلیل ذکرخواهیم کرد:

۱و۲)رکوع وسجده.

خداوند فرموده:(( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿حج۷۷﴾ اى کسانى که ایمان آورده‏اید رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را بپرستید و کار خوب انجام دهید باشد که رستگار شوید (۷۷)

(۳و۴)نماز وقربانی

خداوند می فرماید:(( قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿۱۶۲انعام﴾ لاَ شَرِیکَ لَهُ وَبِذَلِکَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ ﴿۱۶۳﴾بگو در حقیقت نماز من و [سایر] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانیان است (۱۶۲) [که] او را شریکى نیست و بر این [کار] دستور یافته‏ام و من نخستین مسلمانم (۱۶۳)

((فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿۲کوثر﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۳﴾ پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى کن (۲) دشمنت‏خود بى‏تبار خواهد بود (۳)

ورسول الله نیز فرموده((لعن الله من ذبح لغیر الله))(اخرجه مسلم)    (لعنت خدا بر کسی که برای غیر او ذبح می کند)

(۵و۶) نذر وطواف

خداوند فرموده((لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ))﴿حج۲۹﴾ باید آلودگى خود را بزدایند و به نذرهاى خود وفا کنند و بر گرد آن خانه کهن [=کعبه] طواف به جاى آورند (۲۹).

(۷) قسم:

در حدیث عبدالله ابن عمرامده است که رسول الله فرموده((من حلف بغیر الله فقد اشرک))(ابو داود واحمد) کسی که به غیر الله سوگند یاد کند،به خدا شرک ورزیده است))اما کسانی که به سبب جهل ونادانی به این شرک وکفردچار شده وبه جای سوگند به الله]به جان اشخاص یا اشیاء مقدس یا امامان ویا پیامبران سوگند یاد میکنند.

۸)استعانت:

خداوند می فر ماید((إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴿۵فاتحه﴾ [بار الها] تنها تو را مى‏پرستیم و تنها از تو یارى مى‏جوییم (۵).

باید دانست که مراد از استعانت،کمک در اموری است که کسی جز الله نمی تواندان را انجام دهد.

رسول الله فرموده))اذا سالت فاسال الله واذا استعنت فاستعن بالله))(اخرجه ترمذی)هرگاه چیزی خواستی ،از خدا بطلب کمک خواستی از خدای تعالی کمک ویاری بخواه)).

۹)ترس

خداون عزوجل فرموده فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ﴿ال عمران۱۷۵﴾ پس اگر مؤمنید از آنان مترسید و از من بترسید (۱۷۵).

در اینجامراد از ترس این است که مثلا در دل ما از کسی که کیلومتر هاباما فاصله دارد وصدای مارا نمی شنود ویا در قبر استنوعی ترس وخوف باشد که مبادا اگر فلان حرف رابزنیم یا فلان کار را انجام دهیم از ما ناراحت می شود وبه ما زیان می رساند.

۱۰)توکل

الله می فرماید((وَعَلَى اللّهِ فَتَوَکَّلُواْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ﴿۲۳مائده﴾ و اگر مؤمنید به خدا توکل کنید (۲۳)و

ممکن است  مابرخی از امور را به خدا بسپاریم که بامراعات دونکته زیر هیچ اشکالی ندارد..۱)این امر فراتر از از قدرت مخلوقات نباشد..۲)این توکل بااعتقاد نباشد که فلانی حتما این کار را انجام خواهد داد.حتی اگرکاری بسیار اسان وناچیز باشد بلکه بایستی معتقد باشیم که اگرخدا بخواهداین کار صورت میگیرد واگر نخواهد این کار صورت نمی گیرد.

۱۱)استغاسه

فرق استعانه با استغاثه در این است که در استغاثه انسان کمک فوری می طلبد مانند کسی که در حال غرق شدن است اما در استعانه کمک خواستن ممکن است فوری نباشد.خداوند می فرماید{وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ} ﴿یونس۱۰۷﴾ و اگر خدا به تو زیانى برساند آن را برطرف‏کننده‏اى جز او نیست و اگر براى تو خیرى بخواهد بخشش او را ردکننده‏اى نیست.

ونیز فرموده: {وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن یَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا یَسْتَجِیبُ لَهُ إِلَى یَومِ الْقِیَامَهِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ ﴿۵﴾ وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ کَانُوا لَهُمْ أَعْدَاء وَکَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ کَافِرِینَ} ﴿۶﴾ و کیست گمراه‏تر از آن کس که به جاى خدا کسى را مى‏خواند که تا روز قیامت او را پاسخ نمى‏دهد و آنها از دعایشان بى‏خبرند (۵) و چون مردم محشور گردند دشمنان آنان باشند و به عبادتشان انکار ورزند (۶) .

پس این ایه روشن می کند که باید فقط از خدا استغاثه جسته شود وهر کسی از فرشتگان وپیامبران_وعمومااز هرکس غیر از الله استغاثه بجوید گمراه وکافر می باشد.وچگونه امکان دارد انسانی عاقل این ایات رابشنود ویا تلاوت کند وسپس از غیر خدای متعال استغاثه بجوید؟ایااین قول الله متعال را نشنیده گرفته اند که می فرماید:((أَمَّن یَهْدِیکُمْ فِی ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَن یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا یُشْرِکونَ ﴿۶۳﴾ یا آن کس که شما را در تاریکیهاى خشکى و دریا راه مى‏نماید و آن کس که بادها[ى باران زا] را پیشاپیش رحمتش بشارتگر مى‏فرستد آیا معبودى با خداست‏خدا برتر [و بزرگتر] است از آنچه [با او] شریک مى‏گردانند (۶۳) .امام طبرانی حدیثی روایت کرده :در زمان پیامبر شخصی منافق بوده که به مومنین ازار واذیت فراوانی  میرساند.روزی بعضی از مومنان پیش رسول الله رفتند واز دست این منافق از رسول الله استغاثه بجویند که رسول الله چنیین جواب داد وفرمود))انه لایستغث بی وانما یستغاث بالله)) بیشک هر گز از من استغثه جسته نمی شود بلکه فقظ از الله استغاثه جسته میشود.خلاصه این که هر کس برای غیر الله رکوع وسجده کند،و یا برای غیر او نذر کند وقربانی کند ویا به دورقبری طواف کند ویا به غیر از الله استغاثه بجوید(مثلا بگوید ای رسول الله مرا از این مشکل نجات بده ویا ای فلانی این بلا را از من دور کن )برای الله جل جلاله  شریک قرارداده است وشرک اکبر محسوب می شود وتمام اعمالش بر باد میرود وباطل میشود زیرا الله تعالی می فرماید((إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاءُ وَمَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا ﴿۴۸نساء﴾ مسلما خدا این را که به او شرک ورزیده شود نمى‏بخشاید و غیر از آن را براى هر که بخواهد مى‏بخشاید و هر کس به خدا شرک ورزد به یقین گناهى بزرگ بربافته است (۴۸) .اما چنان که قبلا نیز ذکر شد انسان می تواند در چهار چوب توانایی بشریت از شخص زنده کمک بطلبد. واین عمل او اشکالی ندارد.  وشیخ الا سلام ابن تیمیه می گوید((شرک دو نوع است:شرک اکبر وشرک اصغر هر کس از این دو رهایی یابد اهل بهشت است وبلعکس. {یَا أَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن یَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِن یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لَّا یَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ} ﴿۷۳حج﴾. اى مردم مثلى زده شد پس بدان گوش فرا دهید کسانى را که جز خدا مى‏خوانید هرگز [حتى] مگسى نمى‏آفرینند هر چند براى [آفریدن] آن اجتماع کنند و اگر آن مگس چیزى از آنان برباید نمى‏توانند آن را بازپس گیرند طالب و مطلوب هر دو ناتوانند (۷۳) .

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …