ابن قیّم میگوید: «صحیحترین دیدگاه دربارۀ آیۀ: ﴿وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِّلْعَالَمِینَ﴾ [الأنبیاء: ۱۰۷]، این است که آیۀ مذکور عام بوده و این مورد را به دو صورت میتوان بیان کرد:
۱- اینکه تمامی جهانیان از رسالت رسول الله صلی الله علیه وسلم فایده بردند؛ پیروانشان به سعادت دنیا و آخرت رسیدند و دشمنان پیامبر صلی الله علیه وسلم که علیه ایشان جنگیدند نیز تسریع در کشتهشدن و مرگ آنان، برایشان بهتر از زندگی بود، چون اگر زنده میماندند، عذابشان در آخرت، بیشتر و شدیدتر میگشت و از آنجا که بدبختی بر آنان مقدّر شده بود، برای آنان، تسریع در مرگ بهتر از عمر طولانی به همراه کفر بود.
همپیمانان پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز در سایۀ پیمان و ضمانت ایشان زندگی کردند و به سبب پیمانی که بستند، بدیهایشان کمتر از افرادی که علیه پیامبر صلی الله علیه وسلم جنگیدند، بود.
و منافقان به سبب اظهار ایمان، خون و اموال و خانواده و احترامشان حفظ گردید و احکام مسلمانان؛ همچون ارث و… بر آنان اجرا گشت.
ملّتهایی که از پیامبر صلی الله علیه وسلم دور بودند نیز از این طریق فایده بردند که الله تعالی به سبب رسالت ایشان، عذاب عمومی را از ساکنان زمین برداشت و در نتیجه، تمامی جهانیان از رسالت پیامبرr نفع بردند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم رحمت برای هر انسانی بودند، امّا مؤمنان این رحمت را پذیرفتند و در دنیا و آخرت، از آن بهره بردند، ولی کافران آن را رد نمودند و عملشان باعث نشد که رحمتبودن رسول الله از بین برود، بلکه فقط این افراد آن را انکار کردند؛ مانند اینکه گفته شود: فلان چیز دوای فلان بیماری است و اگر کسی از آن استفاده نکند، دوابودنش برای فلان بیماری از بین نمیرود».[۱]
ابن عاشور در تفسیر آیۀ مزبور چنین میآورد: «این آیه مشتمل بر وصفی جامع و فراگیر برای بعثت پیامبر صلی الله علیه وسلم است. برتری آن بر سایر شرایع این است که عام و مداوم؛ یعنی رحمت برای تمامی جهانیان است».[۲]
وی در ادامه میگوید: «این موضوع به دو صورت آشکار میگردد: اول اینکه نفس پاک ایشان آمیخته و خوگرفته به ویژگی رحمت است و دوم اینکه احکام شریعت اسلام باعث گسترش و شمول رحمت میگردد».[۳]
[۱]– جلاء الأفهام فی فضل الصّلاه والسّلام علی خیر الأنام، ابن قیّم، ص ۹٫
[۲]– تفسیر التّحریر والتّنویر، ج ۷، صص ۱۶۴- ۱۶۵٫
[۳]– همان، صص ۱۶۶- ۱۶۷؛ برای اطّلاعات بیشتر، نک: الرّحمه والعظمه فی السّیره النّبویّه.