رحمت در سیرۀ نبوی

رحمت در سیرۀ نبوی

الله متعال در توصیف پیامبر صلی الله علیه وسلم و با بیان احسان بر امّت اسلامی می­فرماید:

﴿فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ﴾ [آل­عمران: ۱۵۹]

«پس به [سبب] رحمت الهی است که تو با آنان نرم­خو [و مهربان] شدی و اگر تندخو و سخت­دل بودی، قطعاً از اطرافت پراکنده می‌شدند. بنابراین از آنان در گذر و برایشان آمرزش بخواه و در کارها، با آنان مشورت کن و هر گاه که تصمیم گرفتی، بر الله توکّل نما، زیرا که الله تعالی توکّل­کنندگان را دوست ‌دارد».

شیخ محمّد طاهر بن عاشور در تفسیر آیۀ فوق می­گوید: «نرمی مذکور در این آیه، مجاز از خوش­خلقی و گشاده­رویی با امّت اسلام و صرف­نظر از آزار و ستم مشرکان و بخشش لغزش­هاست».[۱]

همچنین می­گوید: «الله متعال محمّدr را در حالی که بر رحمت و مهربانی آفریده شده بودند، فرستاد و از این رو، نرمی ایشان رحمتی از جانب الله تعالی به مسلمانان برای اجرای شریعت اسلام بدون سهل­انگاری و به نرمی و با کمک بر دسترسی و عمل به آن بود. به همین سبب، نرمی پیامبر صلی الله علیه وسلم را با رحمت الهی که در وجود ایشان نهاده شده است، بیان فرمود، زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم برای تمامی مردم مبعوث گشتند، امّا الله Iبر اساس حکمتی که اراده نموده بود، خواست ابتدا دعوت ایشان در میان قوم عرب قرار گیرد و سپس آنان دین اسلام را به جهانیان برسانند.

قوم عرب مشهور به غیرت و نپذیرفتن ستم و سلامت فطرت و زودفهمی بودند. آنان نخستین کسانی بودند که دین را دریافت کردند و به همین علّت، شدّت و تندخویی شایستۀ این قوم نبود و برای تبلیغ و رساندن شریعت به آنان، نیاز بود که از این صفات دست کشند و از این طریق، دشمنی و ستیزه­ای که تنها مانع در میان آنان و پذیرش حقیقت بود را رها کنند.

نقل شده که بخشش و عفو و رحمت رسول الله صلی الله علیه وسلم باعث مسلمان­شدن افراد فراوانی شد. عیاض wبرخی از این موارد را در کتاب الشّفا آورده است.[۲]

الله متعال در توضیح اینکه رسالت پیامبر  رحمتی برای تمامی جهانیان است، می­فرماید:

﴿وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِّلْعَالَمِینَ﴾ [الأنبیاء: ۱۰۷]

«و [ای پیامبرr!] تو را فقط رحمتی برای جهانیان فرستادیم».

آیۀ فوق با قوی­ترین اسلوب تأکید؛ یعنی اسلوب حصر، رحمت­بودن پیامبرr را تأیید و تأکید نمود و ادات و ابزار این اسلوب، حروف نفی و استثناست و بنابراین نشان می­دهد که رحمت مزبور، عام و فراگیر است.

[۱]– تفسیر التّحریر والتّنویر، محمّد طاهر بن عاشور، ج ۴، ص ۱۴۵٫

[۲]– همان.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …