کیفیت طواف کعبه و احکام و سنن آن

انجام‌دادن طواف اعم از طواف عمره تمتّع، طواف‌القدوم و طواف‌الافاضه، باید به این صورت انجام شود: واجب است طواف‌کننده بدن خود را تا آنجا که به عورت محسوب می‌شود بپوشاند، وضو داشته باشد، بدن و لباس یا احرامش پاک و تمیز باشد، (خانمها) از حیض و نفاس و از هرگونه ناپاکی دیگر به دور باشند، به هنگام شروع روبه‌روی حجرالأسود یک قدم عقب‌تر از خطی که در مقابل آن کشیده شده است بایستد به طوری که کعبه و حجرالاسود در طرف چپ او قرار گیرد، سپس با نیّت طواف حرکت کند و هفت بار به دور کعبه بچرخد، و هر دور چرخیدن کامل به دور کعبه را یک شوط نامند، اگر چنانچه طواف‌کننده در شک افتاد که: آیا شش دور، یا هفت دور چرخیده است، باید یک دور دیگر بچرخد تا هفت دور طواف او کامل شود.

یادآوری:

  • اگر چنانچه طواف‌کننده به هنگام طواف از داخل حجر‌اسماعیل بگذرد، و یا از روی زیاده دیوار «شاذروان»[۱] که قسمتی از دیوار کعبه است عبور کند و یا دست به دیوار کعبه که بالای شاذروان است بزند طواف او باطل می‌شود.
  • اگر به هنگام طواف وضوی او باطل شد باید مجدداً وضو بگیرد و از همانجا طواف را دنبال کند و آن را به اتمام برساند.
  • اگر چنانچه در اثنای طواف وقت نماز فرا رسید و توسط امام جماعت اقامه نماز جماعت شروع شد باید طواف‌کننده در همان نقطه‌ای که قرار گرفته است طواف را متوقف سازد همراه دیگران نماز مربوطه را با جماعت ادا نماید، پس از سلام و خاتمه نماز از همان نقطه طواف خود را ادامه دهد و آن را به پایان برساند.

 

[۱]– «شاذروان» دیوار کوتاه سیما نواری است که به بیت چسبیده است. این دیوار در زمان عبدالله بن زبیر که کعبه تعمیر شد، از دیوار اصلی کعبه جدا شده است، پس این دیوار نیز جزء کعبه می‌باشد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …