کفاره کسی که در وقت احرام مو یا ناخن بدنش را بگیرد چقدر می شود؟

کفاره کسی که در وقت احرام مو یا ناخن بدنش را بگیرد چقدر می شود؟

 

الحمدلله،

از جمله ممنوعات احرام آنست که فرد محرم موی سر یا بدن یا ناخنش را نگیرد، و اگر چنین کند می بایست به ازای هر کدام از این موارد ممنوعه فدیه دهد، و فدیه او چنین است : یا گوسفندی را ذبح کند، یا شش مسکین را غذا دهد و به هر نفر نصف صاع (۱٫۵ کیلو) خوراک رایج دهد، و یا سه روز روزه بگیرد، دلیل این حکم فرموده الله متعال است : «وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَکُمْ حَتَّی یَبْلُغَ الْهَدْیُ مَحِلَّهُ فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ بِهِ أَذًی مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْیَهٌ مِنْ صِیَامٍ أَوْ صَدَقَهٍ أَوْ نُسُکٍ» (بقره ۱۹۶).

یعنی : «تا قربانی‌ به‌ محل‌ قربانگاه‌ نرسیده‌ سر خود را نتراشید و هر کس‌ از شما بیمار باشد، یا در سر ناراحتی‌ای‌ داشته‌ باشد به‌ کفاره‌ آن‌ باید روزه‌ای‌ بگیرد، یا صدقه‌ای‌ بدهد، یا قربانی‌ای‌ بکند».

و به دلیل حدیث کعب بن عجره رضی الله عنه وقتی که حج میکرد و در حال احرام سرش را تراشید، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : «فَاحْلِقْ، وَصُمْ ثَلاثَهَ أَیَّامٍ، أَوْ أَطْعِمْ سِتَّهَ مَسَاکِینَ، أَوْ انْسُکْ نَسِیکَهً» بخاری (۴۱۹۰) ومسلم (۱۲۰۱).

یعنی :  «سرت را بتراش و غذایی به اندازه سه صاع را بین شش مسکین تقسیم کن یا سه روز روزه بگیر یا حیواین راذبح کن».

و جایز نیست بجای فدیه پول نقد داده شود، و صحیح هم نیست، زیرا دلیلی برای صحیح بودن این کار وارد نشده، و لازمست مطابق نصوص کتاب و سنت فدیه را پرداخت نمود و از آن عدول نکرد، همانگونه که پیامبر صلی الله علیه وسلم به کعب بن عجره فرمود.

 

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …